خاورمیانه

بیش از ۵۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۳ وارد ترکیه شدند

وزیر گردشگری ترکیه می‌گوید این کشور سال گذشته میلادی شاهد پیشرفت در جذب گردشگران خارجی بود و برای رسیدن به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری گردشگری در حال پیشرفت است.

ترکیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۸ میزبان ۹۰ میلیون گردشگر خارجی و درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری از این حوزه باشد.

روزنامه دیلی‌صباح روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه از قول محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، گزارش داد که درآمدهای توریستی کشور در سال ۲۰۲۲ با رشد بیش از ۵۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ به ۴۶ میلیارد دلار رسید.

این رقم در ۹ ماه سال ۲۰۲۳ با رشدی ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۲ میلیارد دلار رسیده است.

طبق برآوردهای اولیه، سال گذشته میلادی ترکیه میزبان ۵۶.۵ میلیون گردشگر خارجی بوده که ۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

هنوز مرکز آمار یا وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، آمارهای رسمی و قطعی کل سال ۲۰۲۳ را منتشر نکرده، اما آمارهای ۱۱ ماه سال نشان می‌دهد بیش از ۴۶.۷ میلیون گردشگر خارجی، از جمله حدود ۲.۳ میلیون ایرانی وارد این کشور شدند.

شهروندان روسیه، آلمان، بریتانیا، بلغارستان و ایران در صدر گردشگران خارجی ترکیه هستند. نیمی از گردشگران خارجی ترکیه شهروندان کشورهای اروپایی هستند.

جزئیات آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری همچنین از جهش چشمگیر ورود گردشگران عرب و اسرائیلی، همچنین آمریکای جنوبی به این کشور طی سه سال گذشته خبر می‌دهد.

ترکیه طی این دوره روابط خود با اسرائیل و برخی کشورهای عربی، از جمله عربستان، امارات و مصر را بهبود بخشیده است.

ورود گردشگران عربستانی به ترکیه طی سه سال گذشته هشت و نیم برابر، امارات سه برابر، اسرائیل چهار برابر و کشورهای آمریکای جنوبی پنج برابر شده که یک سوم آنها شهروند برزیل بودند.

ترکیه زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر بیشتر، خصوصاً خطوط هوایی و حمل و نقل شهری و بین‌شهری را توسعه داده و خطوط هوایی کشور در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۷ میلیون مسافر را جابجا کرده‌اند.

همچنین میان هشت شهر این کشور قطار سریع‌السیر راه‌اندازی شده و روز شنبه ۱۶ دی‌ماه نیز قرارداد ۱.۳ میلیارد دلاری میان شرکتهای بریتانیا و ترکیه برای احداث خط ریلی قطار سریع‌السیر میان شهرهای یرکوی و قیصریه با حضور وزیر بازرگانی بریتانیا امضا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا