ایرانجهانخاورمیانه

تاکید بایدن بر پاسخگو کردن ایران برای حمایت از حماس؛ حمله به مواضع آمریکا در سوریه و عراق

با ادامه درگیری‌های حماس و اسرائیل، جو بایدن هشدار داد آمریکا جمهوری اسلامی را برای حمایت از حماس و گروه‌های تروریستی پاسخگو می‌کند. از سوی دیگر، هم‌زمان با نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها، به مواضع نیروهای آمریکا در سوریه و عراق حمله پهپادی شد.

جو بایدن پنجشنبه ۲۷ مهر در یک سخنرانی از دفترش در کاخ سفید گفت: «ایران علاوه بر حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، از حماس و سایر گروه‌های تروریستی منطقه حمایت می‌کند. ما به پاسخگو کردن آنها ادامه خواهیم داد.»

بایدن با اشاره به اینکه برای حمایت از امنیت اسرائیل و اوکراین، جمعه ۲۸ مهر یک تقاضای فوری بودجه به کنگره ارائه می‌کند، گفت: این بودجه، برتری نظامی کیفی اسرائیل را در منطقه تقویت می‌کند.

بایدن تاکید کرد: «می‌خواهیم بازیگران بد منطقه بدانند که اسرائیل از همیشه قوی‌تر است و از گسترش درگیری‌ها به مناطق دیگر جلوگیری کنیم.»

‌پیش‌تر، اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا با بیان این‌که ۹۳ درصد تجهیزات حماس از ایران می‌رسد، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شد.

او گفت که خطر گسترش جنگ حماس و اسرائیل به منطقه واقعی است و خواستار ادامه گفت‌وگو میان اسرائیل و همسایگانش شد.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، با اشاره به حمله‌های نیروهای نیابتی ایران علیه مواضع آمریکا در منطقه طی روزهای گذشته، تاکید کرد بایدن باید به ایران هشدار دهد این حمله‌ها به عنوان حمله مستقیم جمهوری اسلامی علیه آمریکا تلقی می‌شود و با انتقامی گسترده همراه خواهد شد.

تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه، نیز گفت: چگونگی برخورد آمریکا با ایران، به عنوان بزرگ‌ترین دشمن اسرائیل، بر توانایی جمهوری اسلامی در تهدید بزرگ‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه تاثیر می‌گذارد. نمی‌توانیم بگوییم حامی اسرائیل هستیم، اما میلیاردها دلار پول دشمنانش را آزاد کنیم.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، نیز با قدردانی از حمایت قاطع جو بایدن از اسرائیل، در حساب ایکس خود نوشت: با این حال، برایم واضح است که در حال حاضر بازیگران بد منطقه، به ویژه ایران، احساس نمی‌کنند باید از اقدام‌های خود دست بردارند.

وال‌استریت‌ژورنال و رویترز روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشتند نیروهای این کشور در سوریه دو پهپاد را که به سمت آن‌ها هدف گرفته شده بود، سرنگون کردند که منجر به «جراحات جزئی» شد.
ساعتی پیش از این گزارش‌ها، شبکه تلویزیونی المیادین لبنان گزارش داد که دو پایگاه نظامی آمریکا در سوریه مورد حمله قرار گرفته‌اند.

المیادین از حمله پهپادی به پایگاه «التنف» در نزدیکی مرز سوریه با عراق و اردن و حمله موشکی به پایگاه «کونوکو» در حومه شمال منطقه دیرالزور خبر داد.
از سوی دیگر پنتاگون گزارش‌هایی را تایید کرد که حاکی از شلیک موشک‌هایی از سوی حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن بوده است.

سخنگوی پنتاگون تایید کرد که یک ناو آمریکا در شمال دریای سرخ، تعدادی موشک و پهپاد را رهگیری و ساقط کرده که به گفته او «با قاطعیت نمی‌توان هدف آن را اعلام کرد اما احتمالا به سمت اهدافی در اسرائیل پرتاب شده بودند.»
هم‌زمان با این تحولات،پلیس عراق از شلیک دست‌کم دو راکت به نزدیک پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد. هنوز از تلفات احتمالی این حمله اطلاعاتی منتشر نشده است.

پیش‌تر نیز خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد در استان انبار عراق گزارش داد. این پایگاه محل استقرار نیروهای عراقی و آمریکایی‌ است که پیش از این هم هدف حملاتی قرار گرفته بود، از جمله زمانی که جمهوری اسلامی در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی با موشک‌هایی آن را هدف قرار داد.

این اخبار و گزارش‌ها در حالی روز پنجشنبه منتشر می‌شود که از سویی مقام‌های غربی از احتمال گسترش جبهه جنگ اسرائیل و حماس ابراز نگرانی می‌کنند و از سوی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی که حامی حماس و نیروهای «مقاومت» در منطقه هستند، گفتند که در صورت ادامه حملات اسرائیل احتمالا جنگ گسترش خواهد یافت.

شارل میشل، رییس شورای اروپا تاکید کرده که برای آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار مهم است که اطلاعات در زمینه جنگ را به اشتراک بگذارند و آنچه لازم است برای جلوگیری از تشدید درگیری اسرائیل و غزه انجام دهند.

حمله حماس پس از مصرف داروی مخدر

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد بسیاری از اعضای حماس هنگام حمله به این کشور در روز ۱۵ مهر، از ماده مخدر «کاپتاگون» استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش تلویزیون اسرائیل، ماده مخدر کاپتاگون بر اجساد اعضای حماس و همچنین افرادی که طی این حمله بازداشت شده‌اند، یافت شده است.

وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها در غزه

وزارت بهداشت غزه روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر اعلام کرد بیمارستان یمن‌السعید در شمال نوار غزه به دلیل تمام شدن سوخت مجبور به تعطیلی شد.

بر اساس گزارش این وزارت‌خانه، بیمارستان‌های بیت حانون، کودکان دورا، کرمه و بیمارستان بین‌المللی چشم در غزه به دلایلی مانند نبود سوخت و خسارات ناشی از حملات هوایی بسته شده‌اند.

خدمات درمانی در ۱۴ مرکز بهداشتی اولیه و کوچک‌تر منطقه هم به همین دلایل متوقف شده است.

وزارت بهداشت از تمام پمپ‌‌بنزین‌های غزه و هر کسی که ممکن است یک لیتر گازوئیل اضافی داشته باشد، کمک خواست.

بر اساس این اطلاعیه، سایر بیمارستان‌های غزه اکنون با یک‌ونیم برابر ظرفیت معمولشان و با استفاده از ژنراتورهای پشتیبان و ذخایر کم سوخت کار می‌کنند.

تحولات میدانی جنگ و تلفات دو طرف

وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور به سربازان پیاده‌نظام که در مرز غزه جمع شده بودند اعلام کرده است «به‌زودی» غزه را «از داخل» خواهند دید.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حماس سرعت شلیک موشک‌های خود را کاهش داده چون به دنبال حفظ ذخایرش برای یک جنگ طولانی است.

ظهر پنجشنبه به شهر جنوبی اشکلون اسرائیل موشک شلیک شد.

اسرائیل خبر داد پس از حمله حماس ۵۲۴ نفر از جمله بیش از ۳۳۰ نفر از اعضای این گروه در کرانه باختری بازداشت شدند.

به گفته وزارت بهداشت اسرائيل، ۳۰۹ نفر از مجروحان حمله حماس همچنان در بیمارستان بستری هستند.

از آغاز جنگ حماس با اسرائیل، دست‌کم هزار و ۴۰۳ اسرائیلی کشته و حدود چهار هزار و ۶۲۹ نفر زخمی شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه نیز خبر داد تاکنون سه هزار و ۷۸۵ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل کشته و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. هزار و ۵۲۴ نفر از کشته‌شدگان فلسطینی کودک بودند.

آسوشیتدپرس در گزارشی خبر داد حماس در حمله به اسرائیل از سلاح‌های ساخت کره شمالی استفاده کرده است.

این خبرگزاری با تحلیل ویدیوهای منتشر شده از تسلیحات حماس تاکید کرد نیروهای این گروه در جریان حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، نارنجک‌اندازهای ضد خودروی زرهی کره شمالی را به کار گرفته‌اند.

درگیری‌های حزب‌الله و اسرائیل در مرز لبنان

ارتش اسرائیل عصر پنج‌شنبه از شلیک ۲۰ راکت از جنوب لبنان به سوی شمال اسرائیل خبر داد و گفت که نیروهای این کشور در حال پاسخ توپخانه‌ای به منشا این حملات هستند.

حزب‌الله مسوولیت این حمله را برعهده گرفت و تعداد راکت‌ها را ۳۰ مورد اعلام کرد.

بازگشایی گذرگاه رفح برای امدادرسانی به غزه

تایمز اسرائیل با ارجاع به یک مقام مصری و یک دیپلمات اروپایی نوشت سازمان ملل متحد بر روند کمک‌رسانی به غزه از طریق گذرگاه رفح نظارت خواهد کرد و در این گذرگاه پرچم خود را برای جلوگیری از هرگونه حمله برافراشته می‌کند.

بر اساس این گزارش، ماموران سازمان ملل کامیون‌های حامل کمک را قبل از عبور بازرسی خواهند کرد.

نگرانی از سرایت تنش‌های اسرائیل و حماس به اروپا

وزیران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه به منظور بررسی آثار جنگ اسرائیل و حماس بر کشورهای عضو، در لوکزامبورگ تشکیل جلسه دادند.

آن‌ها نگرانی خود را در مورد افزایش حملات یهودستیزانه، استفاده افراط‌گرایان اسلامی و جنایت‌کاران از سرویس‌های پیام‌رسان رمزگذاری شده و نیاز به اخراج افرادی بیان کردند که ممکن است خطر عمومی داشته باشند.

این جلسه به دنبال تشدید تنش‌های امنیتی در روزهای گذشته و ضرورت مدیریت آثارش بر کشورهای اروپایی برگزار شد.

از سوی دیگر، پارلمان اروپا خواستار تحقیقات مستقل در مورد انفجار بیمارستان الاهلی غزه شد.

در قطعنامه غیرالزام‌آوری که با ۵۰۰ رای موافق تصویب شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار آزادی فوری همه گروگان‌های ربوده شده به دست حماس شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا