ایران

تاکید وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا بر تشدید فشارها برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران

وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا در یک نشست خبری مشترک، ضمن محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری، بر افزایش تلاش‌ها برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سرکوب اعتراضات مردم ایران و همکاری تسلیحاتی با روسیه در میانه جنگ اوکراین تاکید کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با محکوم کردن اعدام علیرضا اکبری گفت: «از اعدام وحشت‌زده شدیم، همانطور که از دیدن سرکوب دسته‌جمعی معترضان ایران، دادگاه‌های ساختگی، اعدام‌ها و استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات وحشت‌زده شدیم.»

بلینکن با اشاره به اینکه اعدام اکبری با انگیزه سیاسی صورت گرفته، گفت این نوع اعدام در ادامه الگوی اقدامات رژیم ایران در بازداشت، شکنجه، گرفتن اعتراف اجباری و اعدام افراد است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «نقض حقوق بشر از سوی ایران بدون پیامد نخواهد ماند. برای پاسخگو کردن ایران، با بسیاری از کشورها در حال انجام اقدامات چندجانبه و یک‌جانبه و استفاده از سازوکارهای سازمان ملل هستیم.»

بلینکن در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه ایرانی‌ها از چند ماه قبل فرصت احیای برجام را از بین بردند، خاطرنشان کرد در حال حاضر تمرکز اصلی ایالات متحده بر اعتراضات مردم ایران و همکاری تسلیحاتی جمهوری اسلامی با روسیه در میانه جنگ اوکراین است.

او در عین حال گفت واشینگتن همچنان معتقد است بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از طریق دیپلماسی است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اقدام جمهوری اسلامی در اعدام علیرضا اکبری را «بزدلانه و شرم‌آور» خواند و از همراهی آمریکا با بریتانیا در محکومیت این اعدام قدردانی کرد.

وزیر خارجه بریتانیا ضمن اعلام همبستگی با معترضان ایران در تقاضا برای حقوق اساسی خود، بر ادامه فشارهای لندن بر جمهوری اسلامی تاکید کرد.

کلورلی با اشاره به نقش مخرب جمهوری اسلامی در منطقه گفت: «مقامات ایران سال‌هاست که با مسلح کردن شبه‌نظامیان و گروه‌های افراطی، خونریزی را بر کشورهای همسایه خود تحمیل می‌کنند. حالا ایران پا را فراتر گذاشته و به روسیه پهپاد می‌دهد تا به غیرنظامیان اوکراین حمله کند.»

او تاکید کرد بریتانیا در کنار آمریکا و سایر متحدان خود بر تلاش برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در ارتباط با نقض حقوق مردم خود و همدستی با پوتین برای حمله به اوکراین ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه بریتانیا مساله هسته‌ای ایران را یکی دیگر از تهدیدها علیه صلح بین‌الملل خواند و تاکید کرد: «بریتانیا و آمریکا مصمم هستند که هیچ‌گاه به ایران اجازه ندهند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا