ایرانجهان

تجمع‌های جهانی برای تروریستی اعلام کردن سپاه و آزادی شهروندان فرانسوی در ایران

ایرانیان و کنشگران در یک شنبه اعتراضی دیگر در کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، آلمان، نروژ، آمریکا و کانادا، با خیزش انقلابی مردم ایران اعلام همبستگی کرده و بر لزوم تروریست شناختن سپاه تاکید کردند. در پاریس، تجمع‌کنندگان خواهان آزادی شهروندان فرانسوی زندانی در ایران شدند.

آمریکا: واشینگتن‌دی‌سی، سان فرانسیسکو، سن‌دیگو، ساکرامنتو

ایرانیان و کنشگران در واشینگتن‌دی‌سی با برگزاری تظاهراتی با خیزش انقلابی مردم ایران ابراز همبستگی کردند. تظاهرات‌کنندگان در مسیر خود با تجمع در برابر ساختمان‌های کنگره و دیوان عالی خواستار اعمال فشار و تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی شدند.

 

ایرانیان و کنشگران ساکن سان فرانسیسکو نیز با برگزاری تظاهراتی گسترده در این شهر با خیزش انقلابی مردم ایران ابراز همبستگی کردند. تظاهرات‌کنندگان با حمل عکس‌های معترضان کشته و اعدام شده، خواستار توجه جهانی به نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی شدند‌.

در سن‌دیگو ایالت کالیفرنیا نیز ایرانیان و کنشگران ساکن این شهر با برگزاری تظاهراتی با خیزش انقلابی مردم ایران اعلام همراهی کردند. معترضانی که در صفوف اول راهپیمایی حرکت می‌کردند با پوشیدن لباس شخصیت‌های سریال «سرگذشت ندیمه»، خواستار توجه جهانی به نقض حقوق زنان از سوی جمهوری اسلامی شدند.

جمعی از ایرانیان ساکن ساکرامنتو در ایالت کالیفرنیا نیز در همراهی با خیزش انقلابی ایرانیان تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان با حمل پلاکاردهایی خواستار آزادی زندانیان سیاسی و تروریست شناخته شدن سپاه پاسداران شدند.

همزمان با ادامه کنشگری ایرانیان ساکن آمریکا برای افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی، رویترز گزارش داد معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی قرار است طی هفته جاری در سفرهایی به امارات متحده عربی، ترکیه و عمان، با مقام‌های این کشورها دیدار کند و به آنها درباره دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی از جمله روسیه و ایران هشدار دهد.

کانادا: ونکوور، مونترال، کلگری

ایرانیان و کنشگران در شهر ونکوور کانادا با برگزاری تجمع و تظاهرات، با خیزش انقلابی مردم ایران اعلام همبستگی کردند. تظاهرات‌کنندگان با حمل عکس معترضان در معرض خطر، از جمله توماج صالحی، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

در شهر کلگری نیز ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد گروهی از ایرانیان در دمای منفی ۲۰ درجه این شهر در همراهی با خیزش انقلابی مردم ایران تجمع برگزار کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

ایرانیان ساکن مونترال نیز با برگزاری تجمعی با خیزش انقلابی مردم ایران اعلام همبستگی کردند. تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی، خواستار حمایت جهانی از معترضان ایران شدند.

فرانسه؛ پاریس

روز هشتم بهمن در پاریس، تجمعی در حمایت از شهروندان فرانسوی بازداشتی و زندانی در ایران برگزار شد.

خانواده و بستگان این شهروندان فرانسوی که در گذشته یا اکنون در جمهوری اسلامی زندانی شده‌اند همراه با فعالان سیاسی و اجتماعی در این تجمع شرکت کردند.

در حال حاضر، ۴۰ شهروند اروپایی (دو تابعیتی یا خارجی) در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند که به گفته مقام‌های فرانسوی هفت تن از آنان شهروندان فرانسه‌اند.

بسیاری از این افراد در اوین زندانی‌اند و بر اساس گزارش‌ها، در شرایط ناگواری به سر می‌برند.

سسیل کوهلرو و همسرش ژاک پاری، فریبا عادلخواه (ایرانی-فرانسوی) و برنارد فیلِن (فرانسوی-ایرلندی) که وضعیت سلامتی نامساعدی نیز دارد از جمله شهروندانی با تابعیت فرانسه هستند که اکنون در ایران تحت بازداشت قرار دارند.

خانواده‌های این زندانیان اشاره می‌کنند که بسیاری از آن‌ها تحت شکنجه برای اعتراف‌گیری اجباری قرار گرفته و با اتهام‌هایی بی‌اساس چون جاسوسی مواجه شده‌اند.

در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی همواره کوشیده تا از طریق بازداشت غیرقانونی یا گروگان‌گیری اتباع خارجی، از جمله شهروندان دوتابعیتی به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

آبان‌ماه امسال، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه شمار شهروندان زندانی این کشور در ایران به هفت نفر می‌رسد، گفته بود: «اگر هدف (ایران) این است که از ما باج‌خواهی کند، این رویه اشتباهی برای کنار آمدن با فرانسه است.»

هم‌زمان با این تجمعات اعتراضی، وزارت امور خارجه فرانسه یادآوری کرد که پاریس برای آزادی گروگان‌های غربی در ایران از جمله هفت فرانسوی به دنبال اقدام هماهنگ اروپایی است.

وزارت امور خارجه فرانسه همچنین از تلاش برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران خبر داد.

سخنگوی این وزارتخانه درباره قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا گفت: «قرار است جوزپ بورل گزارشی حقوقی درباره موانعی که در این خصوص وجود دارد به وزرای امور خارجه اروپایی ارائه کند.»

آلمان؛ فرانکفورت، کلن

در آلمان هم مانند ماه‌های گذشته، ایرانیان ساکن فرانکفورت و کلن در حمایت از خیزش انقلابی ایرانیان تجمعی اعتراضی برپا کردند.

در شهر فرانکفورت احزاب و گروه‌های مختلف ایرانی تظاهراتی اعتراضی برگزار کرده و از مواضع برخی سیاستمداران اروپایی مبنی بر قرار نگرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، انتقاد کردند.

در شهر کلن هم گروهی از معترضان از جمله ایرانیان مقیم آلمان و بیش از ۱۵ گروه حمایت از زنان، جنبش‌های فمنیستی، احزاب و گروه‌های چپ آلمانی و… تجمع کردند.

ایرانیان حاضر در این تجمع لباس‌های محلی کردی و بختیاری به تن داشتند و شماری از زنان آلمانی نیز به تجمع‌کنندگان پیوسته بودند.

تجمع‌کنندگان هم‌سو با خیزش انقلابی مردم ایران شعار اصلی «زن،‌ زندگی، آزادی» را سر دادند.

نروژ؛ اسلو

در اسلو هم هزاران نفر از جمله ایرانیان مقیم نروژ با سر دادن شعار «اتحاد اتحاد» مقابل پارلمان شهر تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با انتقاد از رویکرد جوزپ بورل، تصویرسازی‌هایی از چهره او را در لباس سپاهی به نمایش گذاشتند.

معترضان همچنین از دولت و پارلمان نروژ خواستند تا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

روز گذشته (هفتم بهمن) نیز نشست ویژه‌ای در مقر پارلمان اروپا در بروکسل درباره اقدامات تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، خاورمیانه و جهان برگزار شد.

برگزار‌کنندگان و سخنرانان جلسه امروز با هدف اطلاع‌رسانی بیشتر به نهادهای بین‌المللی و بین دولتی و افکار عمومی برای آشنا شدن با واقعیت سپاه پاسداران دور هم جمع شدند تا به بررسی دو محور عمده «نقش سپاه در سرکوب خون‌بار اعتراضات مردم ایران» و «همکاری با روسیه در جنگ اوکراین» بپردازند.

پارلمان اروپا روز ۲۹ دی‌ماه با تصویب قطعنامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

اما در دوشنبه‌ای که گذشت، شورای وزیران اتحادیه اروپا جلسه‌ای تشکیل داد و تنها ۳۷ فرد و نهاد وابسته به سپاه را تحریم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا