ایران

تجمع سراسری معلمان ایران آغاز شد

تجمع سراسری معلمان ایران در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی آغاز شد.

این تجمع از صبح پنجشنبه اول اردیبهشت در تهران در مقابل وزارت آموزش و پرورش، و در شهرهای دیگر در برابر ادارات آموزش و پرورش آغاز شده است.

در قطعنامه این تجمع که صبح پنجشنبه منتشر شد تاکیده شده که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص نوشته شده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز محقق نشده است.

رتبه‌بندی معلمان با وجود وعده‌های مطرح در سال گذشته اجرا نشد و مقامات آموزش و پرورش از تدوین آیین‌نامه آن در سال جاری و احتمال تصویب آن در هیات دولت در خرداد ماه خبر داده‌اند.

معلمان معترض همچنین خواستار توقف سیاست‌های پولی‌سازی آموزش شدند و تاکید کردند که تبعات این سیاست‌ها افزایش کودکان کار و بازمانده از تحصیل و گسترش آسیب‌های اجتماعی است.

قطعنامه این تجمع همچنین خواستار آزادی فعالان صنفی زندانی شده و تاکید کرده که سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه «به صورت مستمر و سیستماتیک» سرکوب معلمان را ادامه دادند.

معلمان معترض همچنین با اشاره به «دور جدید سرکوب معلمان» از جمله به صدور حکم پنج سال زندان برای رسول بداقی، صدور حکم چهار سال و شش ماه زندان برای جعفر ابراهیمی، و صدور ۱۲ سال زندان برای مهدی فتحی و همچنین تایید حکم رسول کارگر و فرزانە ناظران‌پور اشاره کرده‌اند.

در قطعنامه معلمان معترض همچنین به ادامه حبس محمدتقی فلاحی، لطیف روزیخواه، یعقوب یزدانی، حسین رمضانپور، ناهید فتحعلیان، زینب همرنگ، معصومه عسگری، هاله صفرزاده، عالیه اقدام‌دوست، هاشم خواستار، محمدحسین سپهری و جواد لعل محمدی اشاره شده و آمده است: «اسماعیل عبدی به صورت ظالمانه بیش از هفت سال است که به بند کشیده شده است.» آنها همچنین به احضار صدها معلم در سراسر کشور به نهادهای امنیتی طی شش ماه گذشته اشاره کرده و گفته‌اند نهادهای حاکمیتی اهمیتی به خواسته‌های آنان نداده «و به روش گذشته به جای پاسخگویی، شیوه نادرست خود را ادامه می‌دهند».

معلمان ایران سال گذشته در مدت سه ماه شش تجمع برگزار کردند. افزون بر این تجمعات که در روزهای ۳۰ و ۱۱ بهمن، ۱۱ و ۲۲ آذر و ۲ و ۲۳ دی برگزار شد، معلمان در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن و ۲۰ و ۲۱ آذر نیز دست به تحصن زدند.

در قطعنامه روز پنجشنبه تاکید شده که معترضان تا زمان محقق شدن مطالباتشان خیابان را ترک نخواهند کرد: «خیابان از آن ماست تا زمانی که تمام مطالبات محقق گردد سرکوب و زندان و پرونده سازی قادر نیست جنبش معلمان را یک گام به عقب براند.»

معلمان معترض همچنین خواهان عزل وزیر آموزش و پرورش شده‌اند که «از عهده اداره یک مدرسه بر نمی‌آید، چه رسد به وزارتخانه آموزش و پرورش.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، دارای مدرک تحصیلی مدیریت گردشگری و پیشتر رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیرکل بودجه این وزارتخانه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا