جهان

تجمید اردوغان از امضای پروتکل بین سازمان کشورهای ترک و شورای بازرگانی ترک

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تورکیه طی سخنانی در دهمین نشست شورای بازرگانی تورک در مرکز کنگره خلیج در استانبول گفت: حتی سرسخت‌ترین دشمنان تورکیه دیگر نمی‌توانند کشور ما را نادیده بگیرند و در تلاش خود برای ایجاد ابرهای سیاه بر اقتصاد ما شکست می‌خورند.

وی افزود: گام به گام مشکلاتی را که در اقتصاد تورکیه به‌دلیل تاثیر نوسانات اقتصادی جهانی به وجود آمده را پشت سر می‌گذاریم. در این دوره که فرصت‌های برقراری ارتباط بهبود یافته است، تقویت روابط بین وطن و دیاسپورا آسان‌تر از گذشته است.

او همچنین تصریح کرد: «من آرزو دارم که پروتکلی که بین سازمان کشورهای تورک و شورای بازرگانی تورک به امضا می‌رسد، مفید باشد. من از صمیم قلب معتقدم که پیامی که این تصویر زیبا در اینجا می‌دهد در سراسر جهان پخش خواهد شد. امروز ما اینجا با نمایندگان دیاسپورای تورکیه که از آنادولو سرچشمه گرفته و در سرتاسر جهان پراکنده شده و برادران و خواهرانمان در جهان تورک و دیاسپورای آنها و برادرانمان از جهان اسلام در کنار هم هستیم

رئیس جمهور تورکیه در ادامه اضافه کرد: «اگر در نظر بگیریم که تعداد افراد تورک‌تبار که در کشورهای دیگر مقیم و یا تحصیل می‌کنند و ما آنها را دیاسپورای تورک می‌نامیم به 8 میلیون نفر رسیده است، اهمیت مسئولیت خود را بهتر درک می‌کنیم

اردوغان گفت: «همچنین باید کشورهای عضو و ناظر سازمان کشورهای تورک مانند آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری تورک قبرس شمالی، تورکمنستان و مجارستان را نیز باید شامل شود. بنابراین، تصویر پیش روی ما بسیار معنادارتر خواهد شد. بدون تردید ما نمی‌توانیم هموطنان خود مانند تراکیه غربی، بالکان و دیگر برادران‌مان در قفقاز و همچنین جهان اسلام و مهاجران آنها را از این تصویر جدا کنیم. توسعه قدرتی که در اینجا مشاهده می شود، کسانی که این وضعیت را تهدیدی برای منافع خود می‌دانند نیز از همین حقیقت آگاه هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا