ایرانجهان

تحریم‌ ۱۰ فرمانده ارشد جمهوری اسلامی توسط آمریکا؛ آنها با «سرکوب وحشیانه اعتراضات» مردم مرتبط هستند

آمریکا روز دوشنبه بنیاد تعاون سپاه، پنج نفر از اعضای هیئت مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و چهار فرمانده ارشد سپاه را تحریم کرد.

علی‌اصغر نوروزی، سید امین‌الله امامی طباطبایی، احمد کریمی، یحیی علاالدینی، و جمال بابامرادی پنج عضو هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه هستند.

 

آمریکا می‌گوید نوروزی، رئیس هیئت مدیره، در تسهیل انتقال پول و سپاه به گروه‌های نیابتی در خاورمیانه «نقشی بسیار اساسی» داشته است.

 

معاون وزیر اطلاعات ایران، ناصر راشدی، نیز روز دوشنبه در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفت.

 

پنج فرمانده سپاه

فرمانده سپاه در قم به نام حسین تناور، فرمانده قرارگاه منطقه غرب سپاه در استان کرمانشاه به نام محمد نظر عظیمی، معاون فرمانده منطقه غرب به نام کوروش آسیابانی، و فرمانده سپاه در استان اصفهان به نام مجتبی فدا نیز تحریم شدند.

 

توضیحات رابرت مالی

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران گفت ده فرد و نهادی که تحریم شدند با «سرکوب وحشیانه اعتراضات» مردم ایران مرتبط هستند. او این تحریم‌ها را نشان دهنده «اقدامات هماهنگ» با شرکای آمریکا – بریتانیایی و اتحادیه اروپا – خواند و گفت آنها نیز امروز تحریم‌هایی را علیه اهداف ایران اعلام کردند.

 

رابرت مالی گفت از جمله اهداف تحریم های روز دوشنبه، «سردار محمد نظر عظیمی و کوروش آسیابانی معاونش» است که «آنها با هم بر سرکوب خونین سپاه در استان کرمانشاه در غرب ایران، به ویژه در شهر جوانرود نظارت داشتند.»

 

آقای مالی در توئیتر نوشت: «در اواخر نوامبر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رهبری عظیمی و آسیابانی با استفاده از مسلسل و تسلیحات سنگین به معترضان مسالمت آمیز جوانرود با گلوله‌های جنگی شلیک کرد.» او اضافه کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خودروهایی که قصد داشتند کیسه‌های خون را به مجروحان بیمارستان‌های محلی برسانند، شلیک کرد و از تحویل دادن آنها جلوگیری کرد. شاهدان شخصاً آسیابانی را به این موارد نقض [حقوق بشر] مرتبط کرده‌اند.»

 

رابرت مالی در توضیح تحریم ناصر راشدی، معاون وزیر اطلاعات ایران نوشته است که «وزارت اطلاعات ایران به طور معمول در نقض حقوق بشر برای سرکوب مخالفان دخیل است، از ضرب و شتم و آزارهای جنسی گرفته تا رصد، سانسور، و گرفتن اعترافات اجباری.» آمریکا پیشتر اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را تحریم کرده است.

 

رابرت مالی در توصیف تحریم بنیاد تعاون سپاه گفت این سازمان به طور فعال در سراسر اقتصاد ایران فعال است و به عنوان صندوق پولی برای حمایت از پیکارجویان وابسته به سپاه در سراسر منطقه است.

 

آقای مالی گفته است که وقتی «رژیم ایران حقوق بشر را نقض می‌کند، کشورهای سراسر جهان را وادار می‌کند که توجه و اقدام کنند. تحریم‌های امروز ما با متحدان و شرکا از جمله بریتانیا و اتحادیه اروپا هماهنگ شده است. همه آنها در محکومیت نقض حقوق بشر از سوی رژیم، خشونت حکومتی علیه زنان و سانسور اینترنت متحد هستند.»

 

وزارت خزانه داری آمریکا گفت بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۵۳۳ ریاست‌ جمهوری این تحریم‌ها را اعمال کرده است. این فرمان به وزارت خزانه داری اجازه می‌دهد که کسانی را که مرتکب نقض جدی حقوق بشر در ایران شده‌اند، تحریم کند.

صدای آمریکا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا