آذربایجانایران

تحقیقات انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی ها در ایران (اهراز) در مورد سرکوب اعتراضات مردمی در مناطق آذربایجان

در مورد سرکوب اعتراضات مردمی در مناطق آذربایجان تحقیقات جامعی توسط انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی ها در ایران (اهراز) منتشر شد

تحقیقات انجمن دفاع از حقوق بشر آذربایجانی ها در ایران (اهراز) در مورد سرکوب اعتراضات مردمی در مناطق آذربایجان، الگوهای گسترده استفاده غیرقانونی از زور و خشونت بی‌رحمانه نیروهای امنیتی را نشان می دهد.
10 مهر 1401 روز شنبه مامورین اداره ی اطلاعات خودسرانه بدون ارائه ی هیچ حکمی شروع به تجسس خانه های فعالین ملی آذربایجان در اردبیل کرده اند. در صورت عدم حضور فعالین در حین ورود خودسرانه، مامورین کامپیوتر و اطلاعات موجود در خانه را ضبط کرده و با خود برده اند. این اقدامات خودسرانه و غیرقانونی نه تنها متناقض با حقوق بین الملل بلکه در تناقض کامل با حقوق خود جمهوری اسلامی ایران می باشد.
نیروهای امنیتی در ایران به طورغیرقانونی و عمدی به طرف معترضان و حتی افرادی که در اعتراض ها شرکت نکرده اند شلیک کرده است. محمد جولانی و سجاد قانع‌مقدم فعالین حرکت ملی آذربایجان در شهر اردبیل زمانی که با ماشین در حال حرکت بودند توسط مامورین امنیتی مورد تعقیب قرار گرفته‌ اند و در حین تعقیب و گریز نیروهای امنیتی به ماشین این فعالین شلیک کرده اند و بعد از توقف ماشین آنها آنهارا دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌‌اند.
اخبار موثق حاکی از آن است که در یک هفته ی گذشته بیش از 1000 نفر از معترضین خودسرانه در اردبیل دستگیر شده اند و در حال حاضر بیش از 400 نفر در زندان اردبیل در شرایط کاملا غیرقانونی بازداشت شده و نگه داشته می شوند. اکثریت این افراد بی گناه دختران نوجوان و جوان هستند.
شاهدان در صحنه گزارش کرده اند نیروهای امنیتی به دانشجویان دانشگاه تبریز شرکت کننده در اعتراضات کاملا صلح آمیز حمله کرده و اصل 27 قانون اساسی جمهوری اسلامی که هیچ وقت رعایت نشده است را دوباره نقض کرده اند. گزارش ها نشان می دهد پس از شلیک گلوله های ساچمه ای توسط نیروی های امنیتی این دانشجویان مجبور به عقب نشینی به داخل دانشگاه شده‌اند و پس از آن مامورین درب های دانشگاه را بسته و دانشجویان به زور در داخل دانشگاه محصور شده‌اند و اجازه هیچ ارتباطی با خارج از دانشگاه را ندارند و نیرویهای سرکوبگر در حال بازداشت و سرکوب دانشجویان تبریز هستند.
بالاترین نهاد نظامی ایران به فرماندهان نیروهای مسلح در تمام استان‌ها دستور داده است با معترضان “مقابله شدید” کنند.
طبق قوانین بین‌المللی، حتی اگر برخی از معترضان دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند، مقامات مجری قانون باید اطمینان حاصل کنند که کسانی که صلح‌آمیز می‌مانند می‌توانند بدون مداخله و ارعاب نیروهای امنیتی به اعتراض خود ادامه دهند.
با محکومیت نقض گسترده ی حقوق بشر ارگان های جمهوری اسلامی ایران اهراز نگرانی‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران را تکرار می‌کند و با توجه به فقدان شرایط برای پاسخ‌گویی در سطح داخلی، جامعه بین‌المللی باید به تعداد بسیار نگران‌کننده جراحات و نقض قوانین حقوق بشر واکنش نشان دهد و نقش مهم خود را در تضمین پاسخ‌گویی ایفا کند.
جمهوری اسلامی باید سریعا از اقدامات خودسرانه خود دست بردارد و با پاسخگو بودن به وضعیت اسفناکی که به وجود آورده باید بدون قید و شرط تمامی بازداشت شدگان را آزاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا