جهانخاورمیانه

تدارک ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت عراق و واردات گاز از اسرائیل

آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی ترکیه از تلاش‌های کشورش برای واردات انرژی از عراق و اسرائیل خبر داد.

وزیر انرژی ترکیه پنج‌شنبه 13 مهر، گفت که فعالیت خط لوله صادرات نفت خام عراق از طریق ترکیه که حدود 6 ماه است، متوقف شده، آماده ازسرگیری است.

بیرقدار همچنین از عزم آنکارا و تدارک آن برای واردات گاز از اسرائیل خبر داد.

صادرات نفت از شمال عراق به ترکیه در پی صدور حکمی از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی که آنکارا را به‌دلیل مشارکت در صادرات غیرمجاز نفت بین سال‌های 2014 تا 2018، به پرداخت غرامت به بغداد محکوم می‌کرد، متوقف شد.

آنکارا مدت‌هاست که کار تعمیر و نگهداری این خط لوله که حدود 0.5 درصد از عرضه جهانی نفت خام را تامین می‌کند را آغاز کرده است.

شایان ذکر است، دو کشور عراق و ترکیه توافق کرده بودند تا پایان ارزیابی عملیات تعمیر و نگهداری خط لوله برای ازسرگیری صادرات نفت خام و همزمان با ادامه مسائل حقوقی داوری مربوط به آن، منتظر بمانند.

وزیر انرژی ترکیه، در گفت‌وگو با «NTV» گفت که کشورش به طرف عراقی اطلاع داده بود که این خط از چهارشنبه چهارم مهرماه آماده بهره‌برداری است و هیچ مانعی برای انتقال نفت و یا ذخیره آن در بندر جیهان و صادرات آن به بازارهای جهانی، وجود ندارد.

بیرقدار، در پاسخ به این سوال که آیا جریان نفت آغاز شده است، خاطرنشان کرد: «ترکیه آماده دریافت و ارسال نفت است، اما این مساله به تولید و بهره‌برداری از طرف عراقی بستگی دارد».

وزیر انرژی ترکیه افزود که آنکارا علاوه بر تامین بخشی از نیازهای خود به گاز و به منظور صادرات مقادیری از آن به اروپا، در نظر دارد از اسرائیل گاز وارد کند و در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

آلپ ارسلان بیرقدار همچنین گفت که او قصد دارد ماه آینده از اسرائیل بازدید کند.

در این‌باره یک مقام نفتی عراق، سه‌شنبه 11 مهر، به رویترز گفت: «مذاکرات درباره ازسرگیری صادرات نفت از طریق این خط لوله (به ترکیه) همچنان ادامه دارد

شایان ذکر است که دولت فدرال عراق، در ماه آوریل دادخواستی را برای اجرای حکم اتاق بازرگانی بین‌المللی به دادگاه فدرال ایالات متحده ارسال کرده است.

بیرقدار، ماه گذشته در این باره گفته بود که آنکارا در حال بررسی اقدام قانونی علیه عراق است.

منابع مطلع در این خصوص گفتند: «آنکارا به دنبال توقف شکایت بغداد است و عدم پیشرفت در حل این موضوع از جمله دلایل به تعویق انداختن سفر برنامه‌ریزی شده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عراق در ماه اوت است».

این منابع همچنین تصریح کردند که اردوغان احتمالا در ماه اکتبر برای حل این مشکل به بغداد سفر خواهد کرد، اما تاکنون هیچ تایید رسمی در این خصوص وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا