جهانخاورمیانه

تداوم حملات زمینی ارتش اسرائیل به شمال و جنوب غزه و شناسایی تونل‌های حماس

ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۳ آبان خبر داد حملات زمینی به شمال نوار غزه در شامگاه جمعه ادامه یافت و منجر به شناسایی شماری از تونل‌های حماس شد. هم‌زمان نیروهای اسرائیلی شب گذشته «حملاتی هدفمند» به بخش جنوبی غزه انجام دادند.

در گزارش ارتش اسرائیل از حملات شبانه‌روز گذشته آمده است نیروهای پیاده‌نظام و تانک‌های این کشور با موارد متعدد تلاش‌ از سوی عوامل حماس برای بیرون آمدن از تونل‌ها و حمله به آنان مواجه شده‌اند.

اسرائیل از کشتن چندین مرد مسلح و شناسایی تونل‌های حماس خبر داد و گفت این تونل‌ها بعدا تخریب خواهند شد.

ارتش اسرائیل گفت در یک رویارویی، نیروهای زمینی این کشور با گروهی ۱۵ نفره از اعضای حماس جنگیدند، تعدادی از آن‌ها را کشتند و پست‌های دیده‌بانی را گلوله‌باران کردند.

در این گزارش اطلاعات جدیدی در مورد تلفات احتمالی اسرائیلی‌ها ارائه نشده است.

هم‌زمان، رسانه‌های فلسطینی از ادامه حمله توپخانه‌ای اسرائیل به شمال غزه خبر دادند.

در این شرایط، گزارش‌ها از عدم دسترسی ۹۵ درصد مردم غزه به آب سالم حکایت دارند.

سازمان ملل متحد نسبت به مرگ کودکان در غزه به دلیل کمبود آب هشدار داد.

حمله زمینی به جنوب غزه

نیروهای دفاعی اسرائیل گفتند شب گذشته یک «حمله هدفمند» را در جنوب نوار غزه انجام داده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، شامگاه جمعه عملیات محدودی به وسیله نیروهای مهندسی رزمی و تانک‌ها انجام شد که نقشه‌برداری از ساختمان‌ها و پاک‌سازی منطقه را از مواد منفجره کار گذاشته شده، در پی داشت.

بر اساس اطلاعیه اسرائیل، در جریان این عملیات نیروهای ارتش با گروهی از نیروهای حماس که از یک تونل بیرون آمده بود، مواجه شدند که جنگنده‌ها آنان را «گلوله‌باران کردند و کشتند».

ارتش حمله زمینی خود را به شمال غزه متمرکز کرده است اما تهاجمات محدودی را در جنوب غزه انجام می‌دهد تا این منطقه را برای «مراحل بعدی جنگ» آماده کند.

مذاکرات و نگرانی‌های جهانی درباره جنگ

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در تماس با همتای بریتانیایی خود گفت: «نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند.»

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با جیمز کلورلی مدعی شد این گروه‌ها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای «امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه» تصمیم‌گیری می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از اسرائیل به اردن سفر کرد. او قرار است با پادشاه این کشور دیدار و در نشست وزیران امور خارجه پنج کشور عربی شرکت کند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، در دیدار با بلینکن در امان گفت که اولویت دولتش، متوقف کردن جنگ اسرائیل در غزه و پایان دادن به حملات این کشور به جنوب لبنان است.

دیدار بلینکن با رهبران کشورهای منطقه با محوریت درخواست‌ها درباره آتش‌بس فوری در غزه است.

با وجود اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آتش‌بس را تنها منوط به آزادی گروگان‌ها کرده، مذاکرات درباره توقف درگیری‌ها در جریان است.

در یکی از این مذاکرات، وزیر امور خارجه ژاپن پس از دیدار با وزیر امور خارجه اسرائیل و وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از کمک ۶۵ میلیون دلاری بشردوستانه این کشور به نوار غزه خبر داد.

واکنش هلال‌احمر فلسطین به حمله به آمبولانس‌ها در غزه

جمعیت هلال احمر فلسطین هدف قرار دادن یک کاروان آمبولانس را در غزه از سوی نیروهای اسرائیلی در روز جمعه محکوم کرد. گفته می‌‌شود این حمله منجر به مرگ ۱۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن شده است.

این سازمان بامداد شنبه ۱۳ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک اسرائیلی‌ها به یکی از آمبولانس‌های متعلق به هلال احمر، در حدود دو متری ورودی بیمارستان الشفاء در شهر غزه اصابت کرد.

بر اساس این بیانیه، آمبولانس دیگری متعلق به وزارت بهداشت، حدود یک کیلومتری بیمارستان «به شکل مستقیم هدف یک موشک قرار گرفت» و باعث جراحت و خسارت شد.

ارتش اسرائیل روز جمعه ۱۲ آبان اعلام کرد آمبولانسی را که به گفته سربازانش توسط یک واحد حماس در نزدیکی موقعیت آن‌ها در منطقه جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت، هدف حمله قرار داده است.

بر اساس این اعلامیه، ارتش اسرائیل اطلاعاتی مبنی بر استفاده حماس از آمبولانس برای انتقال جنگجویان و تسلیحات در دست دارد.

قبل از آن، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که اسرائیل کاروان آمبولانس‌هایی را که از بیمارستان الشفاء در شهر غزه خارج می‌شد هدف قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا