جهانخاورمیانهسیاست

ترامپ از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل و آغاز عادی‌سازی روابط خبر داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در توییتر از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل خبر داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دقایقی پیش با انتشار توییتی در حساب کاربری خود در توییتر از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل خبر داد.

آقای ترامپ نوشت: «امروز به موفقیت تاریخی دیگر دست یافته شد! دو دوست بزرگ ما اسرائیل و پادشاهی بحرین با یک توافق صلح موافقت کردند -دومین کشور عربی که طی ۳۰ روز گذشته با اسرائیل صلح کرد!»

رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین در توییت دیگری «بیانیه مشترک ایالات متحده، پادشاهی بحرین و دولت اسرائیل» در باره توافق صلح و عادی‌سازی روابط بین بحرین و اسرائیل منتشر کرد.

این بیانیه می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حمد بن عیسی آل‌خلیفه ،پادشاه بحرین روز جمعه ۲۱ شهریور در زمینه صلح مذاکره کرده و به توافق رسیده‌اند و سه‌شنبه هفته آینده در مراسم امضای سند عادی‌سازی شرکت خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین، با اشاره به اینکه هر دو طرف به تلاش‌های خود برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بطور عادلانه، گسترده و باثبات ادامه خواهند داد، تاکید شده که گشوده شدن درهای مذاکره و توافق به‌منظور عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین بر روند تحولات خاورمیانه تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۱۳ اوت (۲۴ مرداد) از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط خبر داده بود. امارات اولین کشور عرب حاشیه خلیج است که روابط خود با اسرائیل را عادی کرد.

هنوز یک ماه نگذشته از آن توافق امروز نیز خبر توافق بحرین و اسراییل منتشر می‌شود.

علی خامنه‌ای در دو توییت جداگانه نوشته بود: «ملت فلسطین تحت فشارهای مختلف و شدیدی قرار دارد. با این حال، امارات متحده عربی در توافق با اسرائیلی‌ها و مأموران پلید صهیونیستی ایالات متحده -مانند عضو یهودی خانواده ترامپ- با نهایت بی رحمی علیه منافع جهان اسلام رفتار می کند.»

آقای خامنه‌ای در توییتی دیگر نوشته بود: «امارات متحده عربی به جهان اسلام، ملت های عرب، کشورهای منطقه و فلسطین خیانت کرد. البته، این خیانت طولانی نخواهد ماند.»

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی ایران، در توییتر خود نوشت: «اگر به دنبال کسانی هستید که به اسلام خیانت می کنند، چین به دنبال نابودی اویغورها است. مشتاقانه منتظر واکنش عمومی شما برای رفتار وحشتناک چین در قبال مسلمانان هستم.»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا