جهانخاورمیانهسیاست

گفتگوی تلفنی ملک‌سلمان و ترامپ؛ عربستان برقراری رابطه با اسرائیل را به تشکیل کشور فلسطینی مشروط کرد

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که برقراری رابطه با اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطین امکان‌پذیر نیست.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت که برقراری رابطه با اسرائیل بدون تشکیل کشور فلسطین امکان‌پذیر نیست

به گزارش روز دوشنبه ۱۷ شهریور خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، گفتگوی تلفنی رهبران دو کشور پس عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش آقای سلمان به دونالد ترامپ گفته که عربستان سعودی از تلاش‌های آمریکا در جهت برقراری صلح در منطقه قدردانی می‌کند ولی عربستان سعودی  به ابتکار عمل صلح عربی که در مارس ۲۰۰۲ در بیروت، پایتخت لبنان و توسط همه کشورهای عربی به امضا رسید، پایبند است و خواستار راه‌حلی دائمی و عادلانه برای مسئله فلسطین می‌باشد.

ابتکار صلح عربی شامل مقررات منع عادی سازی روابط با اسرائیل است؛ مادامی که خود اسرائیل بر اساس قطعنامه های بین المللی پیش‌از جنگ ۱۹۶۷ این کشور با کشور‌های عربی متعهد به بازگرداندن سرزمین‌های فلسطینی‌ها نشود.

با این حال عربستان سعودی پس از آغاز عادی‌سازی روابط بین اسراییل و امارات متحده عربی، اجازه عبور هواپیماهای مسافرتی این دو کشور، از جمله خطوط هوایی اسرائیلی، از حریم هوایی عربستان سعودی را صادر کرد.

امارات متحده عربی سومین کشور عربی پس از اردن و مصر شد که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا