جهان

ترفند بی‌نظیر ارتش آذربایجان در جنگ قره باغ را ارتش اوکراین در رزمایش خود به کار برد

ترفند بی نظیری که ارتش آذربایجان در خلال جنگ دوم قره باغ علیه دشمن به کار برد، در تمرینات گسترده نظامی که این روزها توسط ارتش اوکراین انجام می‌شود، آزمایش شده است.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، به نقل از رسانه های اوکراین، این ترفند، مکان یابی سیستم های دفاع هوایی دشمن با هواپیماهای کوچک غیرنظامی است.

لازم به ذکر است که این واقعیت برای اولین بار در تاریخ جنگ جهان توسط ارتش آذربایجان اعمال شد. این‌گونه که، در اولین روزها و هفته های عملیات نظامی در قره باغ، آرتسرون هوانیسیان سخنگوی مشهور وزارت دفاع ارمنستان گزارش می‌داد که جنگنده های بمب افکن آذربایجانی تقریباً هر روز سرنگون می شوند. در دو هفته اول جنگ، تعداد هواپیماهای سرنگون شده ده ها فروند محاسبه می‌شد و نتیجه گیری شد که دیگر هیچ جنگنده دیگری در زرادخانه نیروی هوایی آذربایجان باقی نمانده است. با این وجود پدافند ارمنستان به سرنگونی هواپیماها ادامه می‌داد.

سرانجام معلوم شد که این هواپیماهای سرنگون شده توسط ارمنستان، هواپیماهای آن-۲ بودند که از دوران اتحاد جماهیر شوروی در آذربایجان باقی مانده بودند و به آن “کوکروزنیک” می گفتند و چند سال پیش مجهز به یک سیستم کنترل بدون سرنشین ساده بودند. آنها عمداً در مواضع دشمن به پرواز در می آمدند و رادارهای سامانه های پدافند هوایی بلافاصله این اهداف را “هدف” قرار می‌دادند.  “کوکروزنیک” بدون سرنشین سرنگون می‌شد، اما در عوض ارتش آذربایجان منطقه سامانه پدافند هوایی دشمن را مشخص می کرد و آن را با آتش توپخانه یا پهپادهای کامیکاز منهدم می کرد.

ارتش اوکراین اکنون در حال مطالعه تجربه ارتش آذربایجان در قره باغ، از جمله استفاده از پهپادهای تی‌بی۲ و انتحاری در تعامل با سایر نیروها برای آماده سازی عملیات نظامی احتمالی علیه شورشیان تحت حمایت روسیه در دونباس است.

هفته گذشته نیز از شش فروند هواپیمای سبک ای-۲۲ ایروپراکت در مرکز آموزش منطقه نیکولایف استفاده شد. این هواپیماها دو صندلی دارند و توسط یک شرکت خصوصی اوکراینی ساخته می شوند.

ژنرال الکساندر پاولیوک، فرمانده نیروی زمینی نیروهای مسلح اوکراین گفت که چنین هواپیماهایی توسط ارتش آذربایجان به طور فعال در نبردهای قره باغ مورد استفاده قرار می گرفت. وی گفت: “از آنها برای شناسایی و از بین بردن مواضع دشمن در سیستم دفاع هوایی استفاده شد.”

اعتقاد بر این است که ارتش اوکراین قصد دارد هواپیمای سبک ای-۲۲ ایروپراکت را به پهپاد تبدیل کند و از آن برای مکان یابی سیستم های دفاع هوایی استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا