جهانخاورمیانهسیاست

ترکیه آماده برقراری مجدد روابط خود با اسرائیل است

روابط اسرائیل و ترکیه می تواند در آستانه دستیابی به موفقیت باشد؛ مشاور ریاست جمهوری ترکیه ضمن تأیید گفتگوهای دوجانبه اظهار امیدواری کرد که روابط کامل دیپلماتیک بین ترکیه و اسراییل تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ برقرار شود.

مسعود حقی جاشین، استاد دانشگاه یِدی‌تِپه و مشاور ریاست جمهوری ترکیه در امور مذاکرات با اسرائیل در گفتگو با صدای آمریکا، گفت: “اگر اسرائیل یک قدم بردارد، ترکیه شاید بتواند دو قدم بردارد.”

“اگر چراغ سبزی ببینیم، ترکیه سفارت خود را دوباره باز می کند و سفیر ما را باز می گرداند. شاید در ماه مارس، دوباره بتوانیم روابط کامل دیپلماتیک را برقرار کنیم. چرا که نه!”

آقای جاشین افزود: “برقراری صلح و امنیت برای اسرائیل و ترکیه بسیار مهم است. پس از ماوی مرمره، ما نمی خواهیم یک برخورد دیگر با اسرائیل داشته باشیم.”

کشتی ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ حامی کمک های بشردوستانه برای فلسطینیان بود که در اثر حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی، دست‌کم ۹ شهروند ترکیه کشته شدند و این رویداد موجب تیره شدن روابط آنکارا و تل‌آویو شد.

از زمان حمله نیروهای اسراییل به کشتی ماوی مرمره  که کمک‌های بشردوستانه به غزه حمل می‌کرد، روابط ترکیه و اسرائیل به رغم تلاش‌های میانجیگری ایالات متحده برای بازسازی روابط بین دو متحد مهم منطقه ای خود، بهبود نیافته است.

ترکیه و اسرائیل در درگیری های اخیر بین ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ، نقاط مشترکی پیدا کردند. پهپادهای اسرائیلی و ترکیه ای و پشتیبانی اطلاعاتی گزارش شده از سوی دو کشور در پیروزی آذربایجان بر نیروهای ارمنی مورد حمایت ایران نقش داشت.

سلین ناسی، تحلیلگر امور ترکیه و اسرائیل، نیز به صدای امریکا گفت: “خواندن انگیزه اسرائیل [در بهبود روابط با ترکیه] دشوارتر است. اگرچه این واقعیت وجود دارد که ترکیه و اسرائیل منافع همگرایی در خاورمیانه دارند؛ به ویژه از نظر کاهش قدرت و نفوذ ایران.”

وی افزود: “در زمانی كه اسرائیل در حال عادی سازی روابط خود با چندین كشور مسلمان است، افزودن تركیه به این فهرست باعث بهبود چهره آشتی جویانه اسرائیل در صحنه بین المللی می شود.”

مشاور ریاست جمهوری ترکیه نیز با بیان اینکه اسرائیل چیزهای زیادی با عادی سازی روابط بدست می‌آورد، گفت: “ترکیه سلاح های زیادی از اسرائیل خریده است. ما می توانیم دوباره این را برقرار کنیم. صنایع دفاعی ترکیه و اسرائیل می توانند با هم پیشرفت کنند.”

آقای جاشین افزود: “ثانیا، منابع انرژی [مطرح است]. آنها [اسرائیل] نفت و گاز کشف کرده‌اند. خوب، اسرائیل ۸ میلیون نفر جمعیت دارد. کجا می توانند این نفت و گاز را بفروشند؟ بزرگترین بازار آن ترکیه است و ترکیه از طریق یک خط لوله، کریدوری به بازار اتحادیه اروپا خواهد بود.”

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا