خاورمیانه

تسخیر پارلمان عراق توسط معترضان با شعار علیه ایران

تظاهرکنندگان عراقی که در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» از سوی ائتلاف «هیئت هماهنگی» وابسته به ایران برای تصدی نخست‌وزیری عراق در بغداد تجمع کرده و سپس وارد منطقه سبز بغداد و صحن پارلمان شدند با سر دادن شعارهایی خواستار پایان نفوذ و دخالت‌های ایران در این کشور شدند.

در پی ورود تظاهرکنندگان معترض به صحن پارلمان عراق که به‌رغم حضور شدید نیروهای امنیتی و شنیده شدن صدای تیراندازی در منطقه سبز شدیدا حفاظت شده بغداد، صورت گرفت، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق چهارشنبه 5 مرداد ضمن دعوت به مسالمت‌آمیز ماندن اعتراضات از دبیرخانه پارلمان خواست با معترضان در ارتباط مانده و به نیروهای حراست مقر پارلمان دستور داد تا سلاح‌های خود را حمل نکنند.

در واکنش به این اعتراضات که علاوه بر بغداد همزمان در شهرهای بصره، نجف و کربلا نیز جریان داشت، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر کنونی عراق نیز ضمن دعوت به مسالمت‌آمیز ماندن تظاهرات خواستار خروج فوری افراد معترض از صحن پارلمان شد.

الکاظمی همچنین بر تعهد دولت خود به حمایت از موسسات حکومتی و نمایندگی‌ها دیپلماتیک در عراق تاکید کرد.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدری نیز حضور و تحصن تظاهرکنندگان در پارلمان را انقلابی اصلاح‌گرایانه علیه ظلم و فساد در کشورش توصیف کرده و از معترضان خواست تا مقر پارلمان را ترک و به خانه‌های خود بازگردند.

صدر خطاب به تظاهرکنندگان معترض که با ورود به صحن پارلمان و سر دادن شعار «إيران برة برة بغداد تبقى حرة»(ایران بیرون بیرون، بغداد آزاد خواهد ماند)، خواستار آزادی عراق و پایان دادن به نفوذ و مداخله‌گری ایران در کشورشان شده بودند، گفت: «شما فاسدان را ترساندید»

به گزارش خبرنگار «العربیه» این تظاهرکنندگان که با سردادن شعارهایی در حمایت از مقتدی صدر، توانسته بودند از دروازه پارلمان به منطقه سبز بغداد و سپس مقر پارلمان وارد شوند پس آن نیز در پاسخ به فراخوان صدر از ساختمان پارلمان خارج شدند.

در همین راستا وزارت ارتباطات عراق اخبار انتشار یافته مبنی بر قصد آن برای قطع اینترنت در این کشور را تکذیب کرد.

حضور قاآنی در بغداد

این در حالی است که منابع «العربیه» چهارشنبه از حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد همزمان با اعلام پیشنهاد نامزدی السودانی برای نخست‌وزیری عراق خبر داده بودند.

سفر قاآنی دو روز پس از معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی ائتلاف «هیئت هماهنگی» متشکل از گروه‌های شیعی وابسته به ایران جهت نامزدی برای پست نخست‌وزیری عراق و در پی اعلام انصراف قاسم الاعرجی، نامزد ائتلاف «الفتح» به رهبری العامری از این رقابت‌ها صورت گرفته است.

گفتنی است که تلاش‌ها برای تشکیل کابینه جدید در عراق از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته و تشکیل اکثریت پارلمانی از سوی نمایندگان جریان صدری‌ها و سپس اعلام استعفای این نمایندگان، ناکام مانده و هنوز به جایی نرسیده است.

در چنین شرایطی الکاظمی، نخست‌وزیر کنونی عراق تا زمانی که توافقی میان فراکسیون‌های سیاسی درباره گزینه‌ای جهت تصدی این منصب حاصل نشود، در سمت خود به‌عنوان نخست‌وزیر خواهد ماند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا