خاورمیانه

تشدید اختلاف بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

ادگاه فدرال عراق روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، پانزدهم فوریه، درباره آنچه «صادرات نفت اقلیم کردستان بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی عراق» عنوان کرد، صادرات نفت و گاز و قوانین مرتبط با آن در اقلیم کردستان را خلاف قانون اساسی عراق اعلام کرد.

پس از رای دادگاه فدرال عراق درباره غیرقانونی دانستن صادرات نفت و گاز اقلیم کردستان، مسعود بارزانی، رییس حزب دموکرات کردستان عراق، این رای را یک تصمیم کاملا سیاسی و مغایر با قانون اساسی خواند و گفت: اقلیم کردستان از حقوق خود قاطعانه دفاع خواهد کرد.

دادگاه فدرال عراق روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن، پانزدهم فوریه، درباره آنچه «صادرات نفت اقلیم کردستان بدون هماهنگی و اجازه دولت مرکزی عراق» عنوان کرد، صادرات نفت و گاز و قوانین مرتبط با آن در اقلیم کردستان را خلاف قانون اساسی عراق اعلام کرد.

بنابر رای دادگاه فدرال عراق، دولت اقلیم کردستان ملزم شده که وزارت نفت عراق را در جریان قراردادهای فروش نفت و گاز خود قرار دهد و درآمدهای نفتی خود را نیز در اختیار وزارت نفت عراق قرار دهد.

مسعود بارزانی، رییس حزب دموکرات کردستان عراق و رییس پیشین اقلیم کردستان، در بیانیه‌ای تصمیم دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن فروش نفت و گاز از سوی اقلیم کردستان را یک تصمیم سیاسی خواند.

رییس حزب دموکرات کردستان عراق افزود که این تصمیم برخلاف قانون اساسی عراق بوده و هدف آن دشمنی با اقلیم کردستان و نظام فدرال در عراق است.

بارزانی در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که دولت عراق و اقلیم کردستان با غلبه بر موانع موجود در مورد پرونده نفت و گاز به توافق برسند.

رییس حزب دموکرات کردستان عراق در بخشی از بیانیه خود تاکید کرد که اقلیم کردستان با تمام توان از حقوق قانونی خود دفاع خواهد کرد.

در همین حال مدیر شرکت بازاریابی نفت عراق، سومو، گفت که تصمیم‌گیری در مورد پایبندی یا عدم پایبندی اقلیم کردستان به توافقنامه در صلاحیت دولت عراق بوده و جزو وظایف این شرکت نیست.

اقلیم کردستان عراق روزانه نزدیک به۴۵۰ هزار بشکه نفت خام تولید و بیشتر آن را صادر می‌کند که مقصد عمده این صادرات ترکیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا