آذربایجانایرانجهانمقالات

تظاهرات_بروکسل آذربایجانیها نقطه آغاز کار پروژه‌ای آذربایجان محور ✍یاشار حکاک پور

نگارنده بر آن نیست که طی مقاله‌ای طولانی قوت خود در انشانویسی فارسی را به رخ بکشد و تنها به ذکر نقاط حائز اهمیت تظاهرات ۲۵ ماه مارس بروکسل میپردازد.
دستاوردهای داخلی
– آذربایجانیها یاد گرفتند که طی فرآیند شفاف، تصمیم گیری و کار جمعی انجام دهند.
– عده‌ای که نظراتشان از سوی جمع رد شده بود و برای چند روز به تصمیم گرفته شده معترض بودند یاد گرفتند که به تصمیم جمع احترام بگذارند
– عده‌ای که در خارج صرفا با منفی بافی و اتهام زنی سعی در ممانعت از ایجاد پروژه‌های جمعی داشتند به کنار رانئده شدند
– اولین حرکت خیابانی جمعی حرکت آذربایجان در خارج از کشور پس از ۱۲ سال سکوت مرگبار را به نمایش گذاشت.
– تجمعات ۱۲ سال پیش بسیار کوچکتر بودند و عمدتا حول دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی شکل میگرفتند اما اینبار طیفهای فدرالیست و استقلال طلب حول «حق حاکمیت ملی» گرد هم آمدند و اراده جمعی ملت آذربایجان را به نمایش گذاشتند.
– شبکه‌ای از فعالین مقیم اروپا شکل گرفت که این نتورک به خودی خود ارزشمند است و این نتورک میتواند ماهانه یک یا دو یا تعداد بیشتری تظاهرات ترتیب دهد.
– برگزار کنندگان مراسم به تجربه برگزاری تجمعات خیابانی دست یافتند و پلاکاردها، پرچمها و سایر تجهیزات استفاده شده قابا استفاده در تجمعات بعدی است.
– شبکه‌ای از افرادی تشکیل شد که برای برگزاری این مراسمها و پروژه‌ها حاضر بودند کمک مالی کنند.
– ملت آذربایجان رهبران خود را در جریان برگزاری این پروژه‌ها خواهد یافت و هر فعال آذربایجانی که از خود لیدرشیپ و لیاقت لازمه در پیش بردن کارها را نشان دهد ملت از او دنباله روی خواهد کرد.
– انتشار خبر تظاهرات بروکسل سبب ایجاد بحث بین ایرانیها شده که این امر میتواند به بیداری ـذربایجانیهای آسیمیله ذوب شده در کامیونیتی ایرانی خارج از ایران منجر شود
دستاوردهای خارجی:
– مسئله آذربایجان در اتحادیه اروپا و عرصه بین المللی بولد شد و توجه ابرقدرتها را جلب کرد.
– رسانه‌ها به مسئله آذربایجانیهای ایران چه در جمهوری آذربایجان ، ترکیه، جهان عرب و رسانه‌های انگلیسی زبان پرداختند.
– علیرغم اینکه زمان برگزاری این مراسم از یکماه پیش تعیین شده بود، همزمانی این مراسم با نشست تورنتو نقطه عطفی بود. سلطنت طلبها که چند عروسک خیمه شب بازی از بین اذربایجانیها، عربها، کردها و بلوچها را جهت گرفتن مشروعیت برای اتوبوس و منشور پهلوی، که منشوری ضد حقوق ملی آذربایجانیها است، به خدمت خود گرفته بودند مشت محکمی از آذربایجانیها دریافت کردند. آذربایجانیها نشان دادند که چه میخواهند و بیانیه احزاب آذربایجان در رد نماینده سازیهای صوری اقدامی به جا بود.
– افراد از احزاب گوناگون به صورت فردی به این حرکت پیوستند و احزاب و گروههای اپوزیسیون ایرانی(فارس و غیرفارس) که تا به حال میگفتند«مگه آذربایجان حزب هم داره؟!» متوجه شدند که آذربایجانیها در حال سازماندهی و منظم شدن دوباره اند.
دستاورد کلی:
– پس از تجربه موفیت آمیز بروکسل آذربایجانیها در خارج به شوق آمده اند . سعی دارند در نقطه نقطه جهان با تشکل یابی دوباره کپی دیگری از تجربه بروکسل را خلق کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا