اقتصادایرانجهانسیاست

تلاش آمریکا برای جلوگیری از انتقال بنزین ایران به ونزوئلا

آمریکا اعلام کرده که در ارتباط با گزارش‌های ناظر بر مبادله تجاری بنزین و طلا بین ایران و ونزوئلا تردید چندانی وجود ندارد. دولت ترامپ در تلاش است با اتخاذ تصمیمی متناسب مانع از انتقال سوخت و بنزین ایران به ونزوئلا شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که مایل به فاش شدن هویت خود نبود در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز، اطلاعاتی درباره تجارت سوخت و طلا بین ایران و ونزوئلا در اختیار رسانه‌های قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از رویترز، این مقام ارشد گفته است که دولت آمریکا نسبت به خرید سوخت از ایران توسط نیکلاس مادورو تقریبا کوچکترین تردیدی ندارد. بنا بر اظهارات  او، دولت مادورو در ازای دریافت سوخت به ایران طلا تحویل می‌دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی گفته است که واشنگتن از بابت تجارت بنزین و طلا بین ایران و ونزوئلا ناخشنود است و این را حتی به زیان کشورهای منطقه می‌داند. گفته می‌شود که آمریکا در حال حاضر سرگرم بررسی واکنش متناسب در قبال مبادله سوخت و طلا است.

صنایع نفت ایران و ونزوئلا در سایه تحریم‌های گسترده آمریکا به شدت آسیب دیده‌اند. تلاش این دو کشور عضو اوپک برای مبادله سوخت و طلا نارضایتی دولت ترامپ را برانگیخته است. مقام ارشد دولت آمریکا توضیح بیشتری از اقدامات احتمالی دولت آمریکا در قبال این تجارت نداده است.

موسسه «ریفینیتیو ایکون» که تردد کشتی‌ها را رصد می‌کند روز چهارشنبه ۱۳ مه از ارسال یک نفتکش ایرانی به سوی ونزوئلا داده بود. گفته می‌شود که این اقدام برای جبران کمبود سوخت در ونزوئلا صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه یاد شده اعلام کرده است که این نفتکش پس از بارگیری در اواخر ماه مارس در بندرعباس، در مسیر ونزوئلا به راه افتاده و روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کرده است.

تماس خبرنگار رویترز با وزارت نفت ونزوئلا و همچنین شرکت ملی نفت این کشور برای کسب اطلاعات بیشتر بی نتیجه بوده است.

ونزوئلا گرچه خود یکی از تولید کنندگان نفت است، اما در اثر بحران اقتصادی حاد، عملا با کمبود سوخت روبه‌رو شده است.

گفته می‌شود که ایران با انجام چند پرواز به ونزوئلا در ماه گذشته میلادی، مواد مورد نیاز برای تعمیر و تجهیز پالایشگاه‌های آن کشور اقدام صادر کرده است. دولت آمریکا این اقدام را محکوم کرده است.

شبکه پالایشگاهی ونزوئلا با ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در اثر نازل بودن سطح سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین کمبود مواد مورد نیاز عملا فلج شده است.

اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرده‌اند که ایران اقدام به فرستادن پنج نفتکش حامل سوخت به این کشور کرده است. عبور یکی از این نفتکش‌ها از کانال سوئز تایید شده است. این در حالی است که هنوز مقصد نهایی چهار نفتکش دیگر تعیین نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا