ایرانجهان

تلاش نایاک برای اجتناب از تحقیقات اف‌بی‌آی، همزمان با حمایت جهان از خیزش انقلابی ایرانیان

در حالی که حمایت‌ گسترده جهانی از خیزش انقلابی مردم ایران و تلاش‌ شخصیت‌های سیاسی جهان برای حفاظت از جان معترضان در ایران ادامه دارد، گزارش‌های رسیده از مداخله‌گری شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، برای جلوگیری از طرح تحقیق اف‌بی‌آی از این سازمان خبر می‌دهد.

در اواخر مهرماه، رضا اصلان، عضو هیات مشاورین سازمان نایاک، در ویدیویی از کناره‌گیری خود از این سازمان خبر داد. او گفت نام نایاک با چنان بار منفی همراه شده، که امکان ارتباط برقرار کردن با مخاطبان را در این «برهه تاریخی» ناممکن می‌کند. او تاکید کرد این دیوار ارتباطی باید فرو بریزد.

لابی‌گری نایاک به نفع جمهوری اسلامی در شرایطی است که حتی دولت جو بایدن نیز بارها تاکید کرده مذاکره با جمهوری اسلامی و احیای برجام دیگر در دستور کارش نیست و در عوض بر حمایت از معترضان در ایران تمرکز دارد.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، در توییتی با اشاره به حکم اعدام مهدی محمدی فرد و محمد بروغنی جوانان ۱۸ و ۱۹ ساله، نوشت که «رهبران ایران باید به حرف جوانان خود گوش دهند، نه اینکه آنها را بکشند.»

در همین حال، برگزارکنندگان جايزه سيمون دو بووآر در فرانسه اعلام کردند این جایزه که برای آزادی زنان است، در سال ٢٠٢٣ با ياد ژینا (مهسا) امينی، به زنان ايران اهدا می‌شود.

کیت وولاهان و آرون ویولی، دو عضو مجلس نمایندگان استرالیا و کفیلان سیاسی محمد مهدی کرمی، معترض محکوم به اعدام،بر حمایت خود از این معترض زندانی تاکید کردند.

کیت وولاهان، عضو مجلس نمایندگان استرالیا در این ویدیو گفت: محمد مهدی کرمی تنها ۲۲ سال سن دارد و شنیدن تماس تلفنی او با پدرش که خواسته بود در مورد حکم اعدام به مادرش چیزی نگوید، دلخراش بود. اکنون سال ۲۰۲۳ میلادی است و هیچ کس نباید صرفاً به دلیل استفاده از حقوق سیاسی خود با حکم اعدام روبرو شود.

آرون ویولی، عضو مجلس نمایندگان استرالیا، نیز با اشاره به اینکه به همراه کیت وولاهان کفالت سیاسی ۱۵ معترض زندانی، از جمله محمد مهدی کرمی، را پذیرفته‌اند، گفت: علاوه بر هر معترض زندانی، خانواده‌های آنها نیز در رنج هستند. از رژیم ایران می‌خواهیم به معترضان و خانواده‌هایشان عطوفت نشان دهد.

از سوی دیگر، پاسکال مارتین، نماینده پارلمان فرانسه، کفالت سیاسی الهام چوبدار، کنشگر کوییر محکوم به اعدام، را به عهده گرفت. مارتین هشدار داد الهام صرفا به دلیل اینکه یک زن لزبین و کنشگر کوییر بوده، هر لحظه ممکن است اعدام شود. مارتین تاکید کرد الهام چوبدار باید هرچه سریع‌تر آزاد شود.

سفیر ژاپن در سازمان ملل نیز درباره سرکوب اعتراضات در ایران گفت: «ما بسیار نگرانیم. از آنجا که ژاپن به صورت سنتی روابط نسبتا خوبی با ایران داشته، تلاش می‌کنیم نگرانی خود را به اطلاع مقام‌های ایران برسانیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا