جهان

تمرین‌ مشترک هوایی اسرائیل و آمریکا برای پاسخ به تهدیدات و حمله به اهداف موردنظر

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۲۶ دی اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور دوشادوش تیمی از خلبانان شماری از اسکادران‌های نیروی هوایی آمریکا سلسله تمرین‌هایی را برای «پاسخ مشترک به تهدیدات هوایی» و «حملات به اهداف مورد نظر از طریق آموزش، همکاری و رشد متقابل، شبیه‌سازی کردند.»

این تمرینات هفته گذشته با نام «شاهین صحرا» در اسرائیل برگزار شد ولی این کشور در پایان این رزمایش، آن را رسانه‌ای کرده است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه ۲۶ دی در بیانیه‌ای گفت این رزمایش یک «نقطه عطف مهم در تقویت همکاری‌های راهبردی بین‌المللی با نیروی هوایی آمریکا است و به آمادگی نیروهای اسرائیل کمک می‌کند.»

روزنامه اسرائیلی «ماکور ریشون» این رزمایش را «پیامی روشن» به ایران خواند و نوشت که این کشور ائتلاف بین‌المللی «در برابر تهدیدهای فزاینده، به‌ویژه از ناحیه ایران» را تقویت می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نیروی هوایی این کشور از جمله با جنگنده‌های اف-‌۱۶‌آی در اسکادران ۱۱۹، هواپیماهای جاسوسی «گالف استریم-۵۰۰»، گروه «اسکادران قرمز» و نیز بالگردها رزمایش را انجام داد.

از سوی ستاد مرکزی نیروی هوایی آمریکا، موسوم به افکنت، جنگنده‌های اسکادران جنگی ۵۵ در کنار هواپیماهای اسرائیلی بر فراز جنوب این کشور پرواز کردند.

جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی مشارکت‌کننده در این رزمایش، از پایگاه هوایی «عوودا» در صحرای نقب به پرواز درآمدند. به نوشته رسانه‌های اسرائیل، نه توانایی جنگی، بلکه هماهنگی زبانی و تقویت درک مشترک از داده‌ها و نقشه‌ها موضوع اصلی رزمایش بوده است.

این تازه‌ترین تمرین‌های هوایی مشترک اسرائیل و آمریکا از زمان انتقال اسرائیل به حوزه مسئولیت سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، بوده است.

دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود در مقام فرمانده کل قوای آمریکا دستور داد که اسرائیل از بخش فرماندهی نیروهای آمریکا در حوزه اروپا، موسوم به ای‌یو‌کام، به حیطه اختیارات نظامی سنتکام منتقل شود. دولت جو بایدن این انتقال را عملی کرد.

به نوشته جروزالم پست، انتقال اسرائیل به حوزه سنتکام، نه تنها همکاری اسرائیل با نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خاورمیانه را ساده‌تر کرده است بلکه ظرفیتی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با آن دسته از کشورهای عربی که با اسرائیل عادی‌سازی رابطه کرده‌اند، ایجاد کرده است.

سه ماه پیش در یک تمرین بی‌سابقه میان اسرائیل و آمریکا در دریای سرخ، بحرین و امارات نیز که اکنون با اسرائیل رابطه کامل سیاسی دارند، مشارکت داشتند.

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که افزایش همکاری کشورشان با سنتکام و همچنین با امیرنشین‌های خلیج عرب، به اسرائیل در رویارویی با آن‌چه که این کشور «تهدیدهای ناشی از ایران» می‌نامد، کمک کند.

جنگنده‌های اسرائیلی در یک‌سال و نیم اخیر هر بار که بمب‌افکن‌های راهبردی بی‌ای‌بی آمریکایی با عبور از آسمان اسرائیل به سوی خلیج عرب پرواز کرده‌اند، آن‌ها را اسکورت کرده‌اند.

در بسیاری از موارد گفته شد که همراهی جت‌های اسرائیلی و نیز جنگنده‌های برخی از کشورهای عربی منطقه با هواپیماهای استراتژیک آمریکایی، برای «هشدار به ایران» بوده است.

تازه‌ترین تمرین هوایی اسرائیل و آمریکا در شرایطی انجام شده که ارتش اسرائیل از روند آمادگی خود پیش از تصمیم احتمالی در مورد حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته است.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل گفته‌اند که اگر برنامه اتمی ایران از راه دیپلماتیک مهار نشود، هم آمادگی و هم برنامه‌های حمله را در اختیار دارند که حتی قادرند آن را «بدون آمریکا» عملی کنند.

دولت اسرائیل هفته گذشته تکرار کرد به توافقی نیز که از مذاکرات جاری میان ایران و قدرت‌های جهانی و آمریکا در وین به‌دست آید و نظرات اسرائیل در مورد مهار برنامه اتمی ایران را تامین نکند، مقید نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا