ایرانخاورمیانه

تهدید هسته‌ای و منطقه‌ای ایران، از بحث‌های محوری در سفر بلینکن به عربستان سعودی بود

در سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی، برنامه هسته‌ای و تهدید‌های ایران از محورهای اصلی مذاکرات بلینکن با وزاری خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج بود

نخست‌وزیر اسرائیل نیز در تماسی با بلینکن تاکید کرد کشورش برای دفاع از خود، به توافق سایر کشورها با ایران ملزم نیست.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد بنیامین نتانیاهو در تماسی تلفنی با بلینکن گفت حتی اگر برجام هم احیا شود، جمهوری اسلامی همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد. نتانیاهو تاکید کرد که هیچ توافقی با ایران، اسرائیل را مقید نخواهد کرد، چراکه کشورش هرکاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد.

بلینکن در این تماس ضمن بررسی چالش‌های مهم منطقه‌ای، از جمله تهدیدهای ایران، بر حمایت قاطع آمریکا از امنیت اسرائیل تاکید کرد.

فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز در نشست خبری با وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات‌متحده به همراه عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج بر رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه متمرکز است.

بلینکن همچنین روز پنج‌شنبه به شبکه الشرق گفت: «تمرکز آمریکا روی برجام نیست، زیرا از روز اول به همراه شرکای اروپایی خود و حتی چین و روسیه به دنبال امکان بازگشت مشترک به تعهدات برجام بودیم، اما ایران یا نتوانست یا نخواست برای این هدف، اقدام‌های لازم را انجام دهد.»

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: «همچنان برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، دیپلماسی را بهترین راه می‌دانیم. در عین حال، مصمم هستیم از اقدام‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران جلوگیری کنیم و این موضوع بخش مهمی از مذاکرات روز چهارشنبه آمریکا با کشورهای شورای همکاری خلیج بود.»

بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ نیز شرکت کرد. وزاری خارجه این شورا و آمریکا در بیانیه‌‌ای بار دیگر خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

این بیانیه ضمن تاکید بر همکاری‌های مشترک دوجانبه برای کاهش تنش‌ها در منطقه، از آزادی کشتی‌رانی و مقابله با تهدید علیه کشتی‌ها در آب‌های آزاد پشتیبانی کردند.

 

عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل

بلینکن در نشست خبری با همتای عربستانی خود بر ادامه تلاش‌های واشینگتن برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد از آنجا که عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه خاورمیانه را یکپارچه‌تر می‌کند، پیگیری این هدف یکی از اولویت‌های واشینگتن خواهد بود.

وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست خبری گفت عادی‌سازی روابط ریاض و اورشلیم منافعی به همراه دارد، اما خاطرنشان کرد اگر برای عملی کردن راه‌حل دو کشور اسرائیل و فلسطین راه‌حلی پیدا نشود، این منافع محدود خواهند بود.

رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مقام‌های عربستان سعودی گزارش داد عربستان سعودی در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، خواستار حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی ریاض است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا