جهانسیاست

مادورو خرید موشک از ایران را ایده خوب خواند

رئيس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به اظهارات همتای کلمبیایی خود که گفته بود ونزوئلا در فکر خرید موشک‌های ایران است، این ایده را خوب توصیف کرد.

رئيس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به اظهارات همتای کلمبیایی خود که گفته بود ونزوئلا در فکر خرید موشک‌های ایران است، این ایده را خوب توصیف کرد و از وزیر دفاع خود خواست که در این باره با جمهوری اسلامی مذاکره کند.

ایوان دوکه، رئیس‌جمهوری کلمبیا، ۳۰ مرداد ماه گفته بود که نیکلاس مادورو قصد دارد از جمهوری اسلامی موشک بخرد و این تسلیحات را همراه دیگر تسلیحات روسی و بلاروسی که خواهد خرید در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی و شورشی کلمبیا قرار دهد.

آقای مادورو در جریان پخش تلویزیونی نشست کابینه‌اش گفت چنین ایده‌ای «به ذهن او خطور نکرده بود.»

او سپس به ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع کابینه‌اش  گفت: «چه ایده خوبی، با ایرانی‌ها صحبت کنیم و ببینیم چه موشک‌های کوتاه برد، میان‌برد و دوربردی دارند.»

این اظهارات ساعاتی قبل از درخواست آمریکا از شورای امنیت برای بازگشت همه تحریم‌های این نهاد بین‌المللی علیه ایران بهمنظور جلوگیری از داد و ستد تسلیحات توسط این کشور، مطرح می‌شود.

ایران در ماه مه سال جاری اقدام به صادرات بنزین خود به ونزوئلا کرد تا کمبود سوخت در این کشور را جبران کند. این اقدام با واکنش شدید آمریکا که هر دوی این کشورها را تحت تحریم قرار داده، روبرو شد.

نشریه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه ۲۳ مرداد در گزارشی با استناد به مقام‌های آمریکایی نوشته بود نفتکش‌های ایرانی لونا، پاندی، برینگ و بلٌا در آب‌های آزاد توسط آمریکا توقیف شده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۲۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با همراهی شرکای خارجی، محموله‌ چهار کشتی بنزین ایران که به ونزوئلا فرستاده شده بود، توقیف شده و هم‌اکنون در اختیار آمریکاست.»

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه منتشر شده امروز خود، میزان سوخت این نفتکش‌ها را معادل یک میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه ارزیابی کرد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ مرداد تایید کرد که محموله چهار کشتی توقیف شده توسط آمریکا بنزین بارگیری شده در ایران بود.

آقای زنگنه اما گفت: «محموله‌های اخیر به‌صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا