اقتصاد

توسعه روابط جمهوری آذربایجان با عربستان و امارات

گسترش همکاری در حوزه های تجاری و اقتصادی با کشورهای جهان به ویژه توسعه روابط با عربستان و امارات طی سالهای اخیر در کانون توجه دولت جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

شاخص های اقتصادی رسمی نشان می دهند، سهم کشورهای عربی در تجارت خارجی جمهوری آذربایجان افزایش یافته است. در این میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی نسبت به سایر کشورهای عربی تعاملات اقتصادی بیشتری با  جمهوری آذربایجان را دارند و در این راستا پیشگام هستند.

 

پس از فروپاشی شوروی که بر اثر آن جمهوری آذربایجان استقلال ملی خود را کسب کرد و فرصت برقراری مستقل ارتباط سیاسی و اقتصادی با همه کشورهای جهان را به دست آورد، در سالهای اخیر دولت جمهوری دمکراتیک آذربایجان در راستای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عربی اقدامات زیادی را انجام داده و در چند حوزه از جمله جذب سرمایه گذاری کشورهای عربی به حوزه های غیر نفتی، توسعه صنعت توریسم و گردشگری و نیز صادرات محصولات غیر نفتی به این کشورها از جمله اقداماتی است که میتوان از آنها نام برد.

حجم گردش تجاری جمهوری آذربایجان با عربستان در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳ درصد افزایش یافته

«یوسف  عبدالله  اف» مسوول بنیاد ترویج صادرات و سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در اینباره اعلام کرد که حجم گردش تجاری جمهوری آذربایجان با پادشاهی عربستان در ۱۱ ماه  سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین وی تاکید کرد: حجم گردش تجاری میان دو کشور ظرفیت و پتانسیل زیادی را برای افزایش دارا می باشد.

شاخص های کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان مربوط به گردش تجاری این کشور با عربستان نشان می دهد ، جمهوری آذربایجان بیشتر محصولات دامی از جمله گوشت گوسفند ، پنیر و نیز محصولات پتروشیمی از عربستان وارد و به این کشور فلزات سیاه، محصولات کشاورزی صادر می کند.

بنا به اعلام رسمی سایت نهاد دولتی جمهوری آذربایجان طی هفته گذشته توافق نامه هایی با حضور مقامهایی از عربستان سعودی و نیز امارات متحده عربی پیرامون توسعه همکاری در ضمینه منابع انرژی و همچنین «اجرای پروژه های انرژی تجدید پذیر» بین طرفین به امضا رسیده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا