آذربایجانایران

تکرار حمله با گاز سمی؛ انتقال دست‌کم ۲۱ دانشجوی دختر دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرج به بیمارستان

در ادامه حملات با گاز سمی به مدارس، دانشجویان دختر خوابگاه «دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه کرج» در شاهین ویلا شامگاه پنج‌شنبه هدف «حمله با گاز سمی» قرار گرفتند و این در حالی است که طی دو روز گذشته نیز دانشجویان دختر خوابگاه دانشگاه آزاد بروجرد و همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شمال نیز دچار مسمومیت شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با انتشار ویدیوهایی، گزارش داد که دانشجویان خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دخترانه ۱۷شهریور کرج شامگاه پنج‌شنبه یازدهم اسفند ماه «پس از استشمام بویی عجیب» مسموم شده‌اند.

در یکی از این ویدیوها نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس در حالی ورود به خوابگاه دختران دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۱۷شهریور کرج دیده می‌شوند و در ویدیویی دیگر، نیروهای اورژانس مشغول معاینه دانشجویان دختر دچار مسمومیت بر کف اتاق خوابگاه هستند.

همچنین در یک ویدیویی دیگر، نیروهای اورژانس در حال انتقال تعدادی از دانشجویان دختر مسموم شده به آمبولانس و بیمارستان هستند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور به نقل از دانشجویان ساکن این خوابگاه نوشت: «با وجود اینکه این بو همچنان در فضا احساس می‌شود و همچنین علی‌رغم حضور آتش‌نشانی و آمبولانس که تایید این اتفاق است، رئیس دانشگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجازه خروج دانشجویان از خوابگاه» را نداده است.

در همین حال شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، در ساعات پایانی پنح‌شنبه شب با تایید «مسمومیت تعدادی از دانشجویان در یک خوابگاه دخترانه در کرج» گفت: «حال عمومی دانشجویان دچار مسمومیت مساعد و رو بهبودی کامل است.»

شهرام صیادی با اشاره به تماس تلفنی «از یک خوابگاه دانشجویی دخترانه در کرج با اورژانس مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان»، گفت: «فورا یک اتوبوس آمبولانس و شش آمبولانس به محل اعزام و پس از اقدامات اولیه و امور درمانی، ۲۱ دانشجو به بیمارستان کوثر کرج منتقل شدند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: «حال دانشجویانی که بیمارستان منقل شده‌اند «خوب است و مورد حاد و بد حال وجود ندارد و به تدریج دانشجویان در حال ترخیص هستند.»

پیش از این در شامگاه سه‌شنبه نهم اسفند ماه نیز خوابگاه دختران دانشگاه آزاد بروجرد خوابگاه ‏هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته بود. دانشجویان دختر خوابگاه بروجرد نیز گفتند که «پس از پیچیدن بویی عجیب» در هوا، دچار مسمومیت شدند.

استانداری لرستان نیز پس از وقوع این حمله با گاز سمی، تایید کرد که «تعدادی از دانشجویان دختر در خوابگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شامگاه نهم اسفند با بروز علائم مشابه مسمومیت دانش آموزان، از محیط خوابگاه» به بیمارستان منتقل شدند.

از سوی دیگر شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی دیگر از وقوع مواردی از مسمومیت در دانشگاه آزاد واحد شمال تهران گزارش داد و نوشت: «پس از مسمومیت با گاز در خوابگاه دانشگاه بروجرد، این‌بار مسمومیت غذایی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گزارش شده است.

گفته می‌شود روز دهم اسفند، چند نفر پس از مصرف غذای سلف، دچار علائمی مانند تهوع سرگیجه شدند که تشخیص پزشک برای آنان مسمومیت شدید» بوده‌ است.

شوراهای صنفی تاکید کرد که این اولین بار نیست که دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شمال تهران دچار مسمومیت شده‌اند و «در روزهای گذشته با وجود گزارش مسمومیت» به مسئولین، مجددا این اتفاق رخ داده است.

سه ماه پیش در آستانه ۱۶ آذر و «روز دانشجو» و در اوج برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها نیز مسمومیت‌های سریالی در بسیاری از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی رخ داد و بنابر آمارهای مقام‌های رسمی دست‌کم یک هزار و ۲۰۰ دانشجو دچار مسمومیت شدند.

موج مسمومیت دانش‌آموزان که اکنون با روشن شدن ابعادی از آن نشان از «حمله با گاز سمی» به مدارس عموما دختران دارد از نهم آذر ماه با مسمومیت دانش‌آموزان دختر هنرستان نور یزدانشهر در قم آغاز شد و تا دو اسفند ماه به حمله با گاز سمی به بسیاری از مدارس دختران شهر و استان قم منجر شد.

دانش‌آموزان دختر در شهر بروجرد نیز از دوم اسفند ماه در مدارس خود بارها هدف حمله با گاز سمی قرار گرفتند تا آنجا که به گفته زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تا ۸ اسفند ماه و در کمتر از یک هفته ۴۰۰ دانش‌آموز دختر در اثر مسمومیت ناشی از این حملات به بیمارستان منتقل شدند.

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده سروستان، سه‌شنبه ۹ اسفند در جلسه علنی مجلس، گفت که تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ شهر با مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان درگیر شده‌اند.

با این حال روز چهارشنبه دهم اسفند ماه حملات با گاز سمی به مدارس متعددی در تهران، کرج، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، شاهین‌شهر و دیگر شهرها ابعاد بسیار گسترده‌ای یافت و صدها دانش‌آموز به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

مقام‌های مسئول از ارائه آمار کامل تعداد دانش‌آموزان دختری که روز چهارشنبه دهم اسفند هدف حمله با گاز سمی قرار گرفتند، خودداری کرده‌اند اما سخنان علی محمدیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ابعادی از گستردگی این حملات را نسان می‌دهد.

به گفته محمدیان «روز چهارشنبه دهم اسفند بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز دختر از ۱۱ مدرسه اردبیل با آمبولانس‌های اورژانس و تعدادی هم توسط خانواده‌هایشان به بیمارستان‌ها منتقل شدند.»

برخلاف اظهارات مقام‌هایی چون یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، که آثار این حملات به دانش‌آموزان در حد چند دقیقه و خفیف عنوان کرده است، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز پنج‌شنبه و با گذشت یک روز از جملات با گاز سمی به ۱۱ مدرسه دختران این شهر، گفت که همچنان «۱۰۰ دانش‌آموز دختر با علایم مسمومیت شدیدتر» در بیمارستان بستری هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا