اجتماعیایرانسیاست

تیر اندازی به  سوی مردم، زخمی شدن و بازداشت ۱۳ شهروند لر در لرستان

در تیراندازی نیروی‌های امنیتی به مردم در روستای «سراب کهمان» شهر «الشتر استان لرستان» عده کثیری از روستاییان زخمی و ۱۳ تن بازداشت شدند.

منابع خبری در لرستان از بازداشت ۱۳ تن از شهروندان لر و زخمی شدن عده کثیری از روستاییان در پی تیراندازی نیروی گارد ضد شورش به مردم در روستای «سراب کهمان» شهر «الشتر استان لرستان» خبر می دهند.

ماموران گارد ضد شورش روز چهارشنبه، ۷ اردیبهشت، به‌ مردم روستای «سراب کهمان شهر الشتر» که به قطع درختان توسط اداره منابع طبیعی اعتراض داشتند حمله و عده‌ای را به ضرب گلوله زخمی کردند. تصاویر و ویدئوهای پخش شده در شبکه های اجتماعی حکایت از تیر اندازی مامورین به روستائیان دارد که عده ای از روستائیان بر اثر اصابت گلوله زخمی شده اند.

عسکر عیسایی، فرمانده انتظامی سلسله، روز پنج‌شنبه، ۹ اردیبهشت، به خبرگزاریها گفت ۱۳ نفر از اهالی که در این درگیری‌ها حضور داشتند، و تعدادی از انتشاردهندگان تصاویر این حوادث، بازداشت شده‌اند. در همین حال، یونس آزادپور، دادستان شهرستان سلسله نیز اعلام کرده است که اشد مجازات را برای متهمان در نظر خواهد گرفت.

این درگیری پس از آن صورت می گیرد که مردم منطقه با درختکاری در مسیر رودخانه به آباد کردن زمینهای بایر ملی اقدام کرده بودند . امری که از سوی اداره حفاظت منابع طبیعی تصرف اراضی ملی منطقه قلمداد شده است.

لرستان یکی از مناطق اتنیکی در ایران است که از فقر و محرومیت رنج می برد. پیش از این نیز انتقال آب کارون به اصفهان اعتراضاتی را در این منطقه برانگیخته بود. امری که فعالان لر آن‌را آباد کردن مناطق اتنیک حاکم فارس به بهای خشکسالی در لرستان  و مستعمره اصفهان شدن می نامند و به آن معترضند.

درگیری روی منابع آبی و تخریب محیط زیست در روستاهای مناطق مختلف اتنیکی در دهه گذشته افزایش یافته است. نیروهای انتطامی و سپاه با توجه به اقلیت بودن این گروههای اتنیکی و دسترسی محدودشان به رسانه های جمعی به شدت این اعتراضات را سرکوب کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا