آذربایجانمحیط زیست

ثبت هزار و ۴۰۰ راس آهو در سرشماری آهوان زنجان

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست زنجان گفت: جمعیت آهوان در دشت سهرین و منطقه فیله خاصه زنجان به حدود یک هزار و ۴۰۰ راس رسید.

پرویز رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این سرشماری طی روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جاری با حضور ۲۷ نفر از کارشناسان و محیط بانان این اداره‌کل، انجام شد. 

 

وی با بیان اینکه به هنگام سرشماری آهوان این استان، انواع پستانداران ازجمله ۱۰ قلاده گرگ و ۲۰ قلاده روباه نیز مشاهده شدند، اظهار داشت: جمعیت آهوان این استان پارسال (۹۷) یک‌هزار و ۲۷۷ راس بودکه به خاطر حفاظت و پایش شبانه روز محیط‌بانان و همراهی و همگامی مردم منطقه، امسال افزایش  یافته است.

رستمی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سرشماری بر اساس مشاهده مستقیم صورت گرفته است بنابراین احتمال می‌رود تعداد آهوان زنجان بیشتر از این نیز باشد.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب در مواقعی دست به شکار آهوان می‌زنند که از مردم منطقه انتظار می‌رود با حفاظت از آنها، اجازه ندهند با شکار این گونه جانوری شاخص و ارزشمند به زیبایی‌های دشت سهرین، لطمه وارد شود.

دشت سهرین زنجان به دلیل وجود تنها بازماندگان آهوان آذربایجان، از شهرت جهانی برخوردار شده است که تلاش می‌شود این شهرت حفظ شود.

بر اساس سرشماری صورت گرفته طی روزهای هفتم و هشتم آذر سال ۹۷، تعداد یک هزار و ۲۷۷ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان مشاهده شد.

سال ۹۲ قریب یک‌هزار و ۵۰۰ راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زیست می‌کردند که سال ۹۳ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد و سال ۹۴ با کاهش ۱۰ درصدی به یک‌هزار و ۲۴۶ راس و سال ۹۵ نیز به یک‌هزار و ۸۲ راس رسید اما در سال ۹۶، یک‌هزار و ۱۰۵ راس در این مناطق مشاهده و سرشماری شد.

دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در واقع زیستگاه با ارزشی برای آهوان محسوب می‌شود.

در این زیستگاه بکر و طبیعی گونه‌های جانوری دیگری همچون پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرز، افعی شاخدار، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می‌کنند.

منطقه فیله‌خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار می‌باشد.

گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه‌های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهو، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا