آذربایجان

جاده ۲۱ کیلومتری گوروس-داویدبک (زنگه‌زور) به آذربایجان تحویل داده می‌شود

بخش ۲۱ کیلومتری جاده گوروس-داویدبک که از منطقه سیونیک (زنگه‌زور) ارمنستان عبور می کند به کنترل آذربایجان باز می گردد.

بخش ۲۱ کیلومتری جاده گوروس-داویدبک که از منطقه سیونیک (زنگه‌زور) ارمنستان عبور می کند به کنترل آذربایجان باز می گردد. این را رسانه های محلی ارمنستان با استناد به روزنامه هراپاراك (میدان) گزارش دادند.

طبق توافق دو جانبه، این قسمت از جاده به طور مشترک توسط ارمنستان و آذربایجان حدود سه سال اداره خواهد. طی سه سال، این قسمت از جاده کاملاً تحت کنترل آذربایجان قرار خواهد گرفت. این خبر با اعتراض در ارمنستان روبرو شده است. کاربران شبکه های اجتماعی ارمنی دولت ارمنستان را به امتیاز دادن به آذربایجان متهم کرده اند.

براساس نشریه محلی ارمنی تِرت.آم، هایک گروگیان، عضو فراکسیون حاکم پارلمان گام من در ارمنستان، چند روز پیش گفت که این قسمت از جاده در مرزهای شناخته شده بین المللی ارمنستان نیست. بخشی از خاکی است که طبق مرزهای شناخته شده بین المللی در داخل آذربایجان قرار می‌گیرد و مطابق توافق، آذربایجان این جاده را نخواهد بست.

اخیراً، سندی که ادعا می شد توافق‌نامه محرمانه ای با آذربایجان منعقد شده است، در ارمنستان فاش شد. در این سند گفته می‌شد که از ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰، ارمنستان به طور کامل از مناطق مرزی با زنگیلان و قبادلی خارج می شود (این توافق نامه قبلاً اجرایی شده است) و امنیت بخشی از جاده گوروس-قافان که در آذربایجان قرار می‌گیرد با مشارکت روسیه تضمین می شود.

لازم به ذکر است که بخشی از این جاده ۲۱ کیلومتری در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، زمانی که جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی توجه زیادی به چنین موضوعاتی نمی کردند. اکنون ارمنستان باید تأیید کند که این جاده در مرزهای شناخته شده بین المللی آذربایجان است. در این حالت، طرف آذربایجانی اختیار اعمال مرز و گمرک در جاده را دارد. در حال حاضر طرف آذربایجانی موقتاً با استفاده از جاده توسط ارامنه موافقت کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا