جهانسیاست

جامعه جهانی خطاب به چین: به ظلم و ستم بر اویغورها پایان دهید

روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت یک پنل مجازی با شرکت نمایندگان کشورها در سازمان ملل بمنظور بررسی اقدامات چین علیه ترکان اویغور در منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) برگزار شد.

روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت یک پنل مجازی سطح بالا به منظور بررسی اقدامات چین در راستای اعمال ظلم، خشونت و بازداشت علیه مسلمانان، گروه های اتنیکی و ترکان اویغور ساکن منطقه خودمختار ترکستان شرقی (سین‌کیانگ) برگزار شد. نمایندگان بسیاری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد در این پنل شرکت کردند.

فریدون سینیرلی اوغلو، نماینده دائمی ترکیه در سازمان ملل، از سخنرانان این پنل بود که در آن سازمان های غیر دولتی بین المللی نیز شرکت داشتند. میشل باشله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، به دلیل عدم شرکت در این پنل سطح بالا، مورد انتقاد قرار گرفت.

سینیرلی اوغلو، در این پنل گفت: “ما می خواهیم ترکان اویغور از حقوق برابر با شهروندان چینی برخوردار شوند، در صلح زندگی کنند و تمام آزادی های آنها توسط قانون محافظت شود. اما گزارش های سازمان های بین المللی که اخیراً آنها را مشاهده کرده‌ایم نشان می دهد که نقض جدی حقوق بشر همچنان ادامه دارد.”

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل با بیان اینکه مردم در سین کیانگ شکنجه شده و زنان به زور عقیم می شوند اظهار داشت: “ما تا زمانی که دولت چین جنایات علیه بشریت در سین کیانگ و نسل کشی اویغورها و سایر اقلیت ها را متوقف کند، خواهیم جنگید. تا زمانی که دولت چین به حقوق بین الملل احترام نگذارد، ما با متحدان و شرکای خود به کار خود ادامه خواهیم داد.”

باربارا وودوارد نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل اظهار داشت آنچه در سین کیانگ اتفاق می‌افتد یکی از بدترین بحران های حقوق بشر در چند سال اخیر بوده است. وودوارد با بیان اینکه آنها از منابع معتبر درباره آنچه در سین کیانگ اتفاق افتاده است شواهد دارند، گفت: “ما امروز اینجا هستیم تا در مورد این مسائل بحث کنیم. ما اینجا هستیم تا از چین بخواهیم اجازه دسترسی نامحدود به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را بدهد.”

کریستوف هوزگن، نماینده دائمی آلمان در سازمان ملل اظهار داشت که از اینکه میشل باچله، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در این هیئت حضور ندارد، بسیار متعجب شده است. هوزگن گفت: “باید بگویم که از شرکت نکردن کمیساریای عالی در پنل امروز ناامید شدم. مطمئن هستم که او سرش شلوغ بوده است. چیزی مهمتر از شرکت کردن در این پنل نمی‌تواند باشد.”

وی خطاب به چین گفت: “اگر چیزی برای پنهان کردن ندارید، چرا به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه دسترسی بدون مانع به منطقه را نمی دهید؟”

کنت روت، مدیر دیده بان حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت که علی رغم تلاش چین برای سرپوش گذاشتن بر آنچه در سین کیانگ اتفاق می افتد، بیش از ۱ میلیون تورک اویغور و سایر اقلیت های مسلمان در بازداشت هستند و تلاش می‌شود به زور از فرهنگ و مذهب خود چشم پوشی کنند.

هفته گذشته دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۵۳ صفحه ای خود گزارش داد كه چین در منطقه خودمختار ترکستان شرقی جنایاتی علیه بشریت مرتكب شده است و رهبری چین را مسئول “بازداشت های گسترده و سیستماتیک، شكنجه و آزار و اذیت های فرهنگی” دانست.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین الملل، از سازمان ملل خواست که موارد نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ را بررسی کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا