اقتصادجهان

«جریان تورک» خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه افتتاح شد

خط لوله «جریان تورک»، (پروژه انتقال گاز روسیه به ترکیه)، امروز با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به بهره‌برداری رسید.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاح خطوط انتقال گاز طبیعی «جریان تورک» به همراه ولادیمیر پوتین، همتای روس خود با اشاره به افزایش تنش بین ایران و آمریکا گفت: هدف ما تلاش برای کاهش تنش و بازگرداندن عقل سلیم به منطقه است.

 

 

 

این مراسم در سالن کنگره «خلیج» شهر استانبول برگزار شد. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود همچنین اظهار داشت:

«در روزهای سختی از لحاظ تنش منطقه‌ای قرار داریم. تنش بین متحدان آمریکا و ایران به نقطه غیرمطلوبی رسیده است. ترکیه قادر به گفتگو با تمام کشورهاست و با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک اجازه نخواهد داد منطقه ما غرق در خون و اشک شود.

ترکیه نمی خواهد عراق، لبنان سوریه و کشورهای حوزه خلیج که بیش از 30 درصد از تجارت انرژی جهان در آن جریان دارد صحنه جنگ‌های نیابتی باشند. تاوان جنگ‌های نیابتی را برادران عراقی و سوریه پس دادند. هیچ‌کس حق ندارد در برابر منافع خود عراق و منطقه را در داخل حلقه آتش قرار دهد.

عراق با مشکل عدم ثبات مواجه است. تمام مردم عراق برادران ما هستند. از عراق در زمینه مبارزه با گروه های تروریستی پ.ک.ک و داعش حمایت کردیم. برای حفظ تمامیت ارضی عراق تمام تلاش خود را انجام دادیم. وضعیت ترکمن‌های عراق نیز به اندازه شهروندان ترکیه برای ما اهمیت دارد».

او با بیان اینکه همکاری ترکیه با روسیه در زمینه انرژی مانند سایر حوزه ها موفق بوده است، تصریح کر:

«جریان ترک نشانه همکاری نزدیک ترکیه و فدراسیون روسیه است. مراسم اتمام بخش دریایی این پروژه را سال گذشته برگزار کردیم. این پروژه طبق نقشه جلو رفت و ما اکنون در مراسم افتتاح آن حضور داریم.

ااز طریق جریان ترک سالانه 15.75 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از کال 31.5 میلیارد متر مکعب ان مستقیما وارد ترکیه خواهد شد. با اجرای این پروژه به زیرساخت لازم برای عرضه گاز طبیعی در منطقه دست یافتیم.

سرمایه گذاری ترکیه در زمینه انرژی افزایش خواهد یافت. قصد داریم کشورمان را به هاب انرژی در جهان تبدیل کنیم. ترکیه و روسیه اجازه ندادند که اختلاف نظر مانع توسعه روابط دو کشور شود. جریان ترک نماد همکاری مثال‌زدنی دو کشور در دوره جدید است».

 

– فعالیت های ترکیه در مدیترانه شرقی

رئیس‌جمهور ترکیه در ارتباط با عملیات اکتشاف مانبع هیدروکرین در شرق دریای مدیترانه نیز تصریح کرد:

ما دنبال تنش در منطقه نیستیم. هدف ما حفظ منافع ترکیه و جمهوری قبرس ترک شمالی در شرق مدیترانه است. از کشورهای حاشیه مدیترانه می‌خواهم که بیایند این منطقه را نه میدان تنش، بلکه به حوزه همکاری تبدیل کنیم. پروژهایی که منافع ترکیه در شرق مدیترانه در آن لحاظ نشود، مجال اجرا پیدا نخواهند کرد».

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا