آذربایجانایران

جعفر ابراهیمی، معلم زندانی: نیروهای امنیتی ۱۲ روز مرا در بیمارستان به تخت زنجیر کردند

جعفر ابراهیمی، معلم زندانی که در پی بیماری به مدت دوازده روز از زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، در نامه‌ای با اشاره به اینکه در تمام مدت بستری با «پابند به تخت زنجیر شده»، ممنوع التماس بوده و حتی اجازه ملاقات با وکیل و خانواده خود را نداشته است، تاکید کرد که نیروهای امنیتی بیمارستان را برایش به جایی بدتر زندان تبدیل کردند.

نامه این معلم زندانی روز چهارم آذر ماه از بیمارستان خطاب به محمد حمیدی راد، معاون قضایی زندان اوین، نوشته شده و متن آن شامگاه هفتم آذر از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان منتشر شده است.

این شورا با اشاره به اینکه جعفر ابراهیمی، به هنگام بازداشت بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده است، تاکید کرد که نامه او بیانگر «عملکرد فاجعه‌بار ماموران زندان با یک زندانی بیمار» است.

جعفر ابراهیمی در نامه خود با اشاره به اینکه روز ۲۴ آبان ماه جهت درمان ناشی از بیماری «با هزینه شخصی» از زندان به بیمارستان اعزام و بستری شده، نوشته است: در طول مدت بستری در بیمارستان «از ملاقات با همسر و اعضای خانواده و وکلای خود محروم بوده و حق تماس تلفنی نداشته و به صورت دایمی با پابند به تخت زنجیر شده‌ام.»

این معلم زندانی زندانی با اشاره به شرایط ایجاد شده از سوی نیروهای امنیتی در بیمارستان، نوشته شرایطی که در دوره بستری در بیمارستان بر او «تحمیل شده، به مراتب بدتر از شرایط زندان» بوده است.

آقای ابراهیمی در ادامه نامه خود آورده است: «در حالی‌که یک پاسیار و دو سرباز به صورت شبانه‌روزی بالای سر من هستند، زنجیر کردنم به تخت معنا ندارد و خواستار لغو دستور بستن زندانی با پابند یا دستبند به تخت هستم.»

وی سپس با اشاره به اینکه در تمام مدت بستری در بیمارستان، همچنان ممنوع التماس و ممنوع الملاقات بوده است، خواهان برداشته شدن ممنوعیت تماس و ملاقات خود و زندانیان بیمار بستری در بیمارستان شده تا اعضای خانواده و وکلا بتوانند برای پیگیری و عیادت از او به بیمارستان مراجعه کنند.

این معلم زندانی افزود که ایجاد چنین شرایطی در بیمارستان «بی‌شک مصداق بارز شکنجه جسمی و روحی یک زندانی بیمار است که بیش از هر زمان نیاز به آرامش دارد»

ابراهیمی در نامه خود افزود که تاثیر منفی شرایط سخت ایجاد شده در بیمارستان بر روند درمان، موجب به خطر افتادن سلامتش خواهد شد و تبعات آن متوجه کسانی است که این شرایط غیر انسانی و غیرپزشکی را رقم زده‌اند‌».

جعفر ابراهیمی از فعالان صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان است که از دهم اردیبهشت سال جاری، در آستانه روز کارگر و روز معلم، به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد و ششم آذر ماه دادگاه تجدید نظر حکم پنج سال حبس این معلم را تایید کرد.

بنابر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، نامه جعفر ابراهیمی درباره «شرایط غیر انسانی ایجاد شده از سوی نیروهای یگان حفاظت زندان اوین» برای این معلم در بیمارستان، پس از آن منتشر می‌شود که او روز ششم آذر ماه بعد از ۱۲ روز بستری در بیمارستان، بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شده است.

شرایط درمانی در بازداشتگاه‌های تحت نظر دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی جمهوری اسلامی و همچنین زندان‌ها و بازداشتگا‌ه‌های تحت نظر سازمان زندان‌ها، به گونه‌ای است که سازمان عفو بین‌الملل فروردین ماه ۱۴۰۱ در یک گزارش تحقیقی از نزدیک به یکصد مورد از به مرگ کشاندن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران را مستند ساخته است.

در این گزارش با عنوان «در اتاق انتظار مرگ: مرگ‌های در پی محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران»، سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد که «نقض جدی حق حیات و سلامت در سراسر زندان‌های ایران همچنان بی‌وقفه در جریان است».

هشدارها درباره عدم دسترسی زندانیان و بازداشت شدگان به درمان در حالی است که در اعتراضات سراسری از ۲۶ شهریور ماه تاکنون بنابر گزارش هرانا بیش از ۱۸ هزار تن از معترضان بازداشت شده‌‌اند، بازداشت شدگانی که بسیاری از آنها زخمی یا مصدوم بوده‌ و نیازمند دسترسی به خدمات درمانی هستند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا