ایران

یک نماینده مجلس: مقامات به تشنگی و فریاد العطش مردم سیستان و بلوچستان عادت کرده‌اند

در حالی که یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از ارسال موضوع حقابه هیرمند به شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران خبر داد، نماینده چابهار طی تذکری درباره بحران قطع و کمبود آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان، گفت که به مناطقی از این استان سه ماه است یک قطره آب ارسال نشده، هر تانکر آب با قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان توزیع می‌شود و مقامات به «تشنگی» و «فریاد العطش مردم» عادت کرده‌اند.

تذکر نماینده چابهار پس از آن بیان شد که بحران بی‌آبی در مناطق وسیعی از استان سیستان و بلوچستان ادامه داشته است و آب شرب شهر زاهدان برای چند روز قطع شد تا آنجا که خبرگزاری دولتی ایرنا نسبت به «پایان تحمل مردم» این شهر به مقام‌های حکومتی هشدار داد.

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه اول مرداد ماه طی تذکر شفاهی درباره وضعیت آب استان سیستان و بلوچستان گفت که «وضعیت تشنگی مردم سیستان و بلوچستان شباهت عجیبی» به روایت‌های بی‌آبی در واقعه کربلا دارد.

خبرگزاری ایلنا نیز خبر می‌دهد که تانکرهای آبرسانی در ایران کفاف روستاهای نیازمند را نمی‌دهد و معمولاً بدون اطلاع قبلی وارد مناطق می‌شوند

گزارش واشینگتن‌پست از «افزایش» نارضایتی مردم در ایران از سوء مدیریت آب

سعیدی برای نمونه به وضعیت بحرانی بی‌آبی در روستای کلانی در منطقه دشتیاری شهرستان چابهار اشاره کرد و افزود: «مردم روستای کلانی سه ماه است مطلقا یک قطره آب دریافت نکرده‌اند.»

این نماینده مجلس گفت که یک تانکر آب در حال حاضر در سیستان و بلوچستان به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود و «بحران بی‌آبی مشکلات عدیده‌ای برای مردم» ایجاد کرده است.

نماینده چابهار تاکید کرد که «فریاد العطش مردم سیستان و بلوچستان برای گوش مسئولان تبدیل به عادت شده است» و مقامات به تشنگی مردم عادت کرده‌اند.

معین الدین سعیدی در بخشی از تذکر شفاهی خود درباره بحران بی‌آبی سیستان و بلوچستان از وزیر نیرو خواست «فکر عاجلی برای بحران بی‌آبی چه در شمال و چه در جنوب استان سیستان و بلوچستان» داشته باشند.

در همین حال علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای با روزنامه هم‌میهن با اشاره به برگزاری نشستی در این کمیسیون درباره بحران آب سیستان و بلوچستان، گفت که در این نشست مقرر شد «مساله حق‌آبه هیرمند در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح و پیگیری شود و با توجه به تعاملات متعدد جمهوری اسلامی در مسائل دفاعی، امنیتی، اقتصادی با افغانستان، همه ظرفیت‌ها برای تامین حقوق کشور به‌کارگیری شود.»

پیشتر روزنامه واشینگتن‌پست روز سه‌شنبه، ۲۷ تیر، در گزارشی با تاکید بر «افزایش» نارضایتی مردم در ایران از سوء مدیریت آب، ضمن مصاحبه با کارشناسانی در داخل و خارج از ایران و مصاحبه با شهروندان ایرانی در شش استان، از حرکت سریع ایران به سمت ورشکستگی آبی گفته بود.

این روزنامه نوشت: «وضعیت کمبود آب در ایران، که کارشناسان می‌گویند تا حد زیادی ناشی از چندین دهه سوء مدیریت است، با شتاب گرفتن تغییرات آب و هوایی وخیم‌تر شده و تبدیل به محرک فزاینده‌ای برای نارضایتی اجتماعی در ایران شده است.»

واشینگتن‌پست می‌افزاید که مقام‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با این وضعیت، سعی دارند کلیت تقصیر را به گردن عوامل دیگری چون «طالبان افغانستان»، پدیده‌های «طبیعی» و مصرف زیاد شهروندان بیندازند.

افرادی که برای این گزارش در شش استان ایران با آنها مصاحبه شده، عملکرد جمهوری اسلامی در زمینه بحران آب را غیرقابل دفاع و بد توصیف کرده و گفته‌اند دولت مسئولیت سوء مدیریت خود را بر عهده نگرفته است.

یک مقام سابق محیط زیست در استان سیستان و بلوچستان که نخواسته نامش فاش شود به واشینگتن‌پست گفت که مسئولان جمهوری اسلامی «به دنبال چیزی هستند که به مردم بگویند، تا به نوعی دلیل بی‌توجهی خود را در طول این سال‌ها توجیه کنند، اما کمبود آب میزان بی‌کفایتی آنها را نشان می‌دهد.»

واشینگتن‌پست در این گزارش با اشاره به بحران بی‌آبی در چندین استان ایران طی هفته‌های اخیر، افزود که مجموعه بررسی‌ها نشان از حرکت جامعه ایران به سمت ناآرامی بیشتر اجتماعی، از جمله به دلیل بحران فزاینده سوء مدیریت آب دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا