جهانخاورمیانه

جنگ اسرائیل بهای نفت را بیش از 4 دلار افزایش داد

ویوک دهار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا: اگر کشورهای غربی رسما اطلاعات ایران را به حمله حماس مرتبط کنند، عرضه و صادرات نفت ایران با خطرات منفی قریب‌الوقوعی مواجه خواهد شد

به دنبال وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز نیروهای اسرائیلی و حماس که روز شنبه آغاز شد، قیمت نفت در معاملات آسیا اوایل امروز به بیش از 4 دلار در هر بشکه، معادل حدود 5 درصد، افزایش یافت.

 

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه 17 مهر، تا ساعت 01:20 به وقت گرینویچ، نفت خام برنت 4.18 دلار یا به عبارتی 4.94 درصد افزایش یافته و به 88.76 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 4.23 دلار یا 5.11 درصد افزایش، 87.02 دلار در هر بشکه رسید.

 

افزایش قیمت نفت روند نزولی هفته گذشته که شاهد بزرگترین کاهش هفتگی از ماه مارس بود را معکوس کرد.

 

هفته گذشته قیمت نفت برنت شاهد کاهش 11 درصدی و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت شاهد کاهش بیش از 8 درصد بوده است اما درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیل این وضعیت را معکوس کرده و نگرانی‌ها درباره افزایش نرخ بهره و تأثیر آن بر تقاضای جهانی را تشدید کرد.

 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز شنبه بزرگترین حمله نظامی در چند دهه اخیر را به اسرائیل انجام داد که در آن صدها اسرائیلی کشته شدند.

 

اسرائیل نیز در پاسخ به این حمله موجی از حملات هوایی تلافی جویانه را به غزه انجام داد که صدها کشته برجای گذاشت.

 

تحلیلگران بانک «ANZ» در یادداشتی خطاب به مشتریان گفتند: «افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت‌ها شاهد نوسانات بیشتری شود».

 

این حملات باعث محکومیت حماس از سوی کشورهای غربی شد، اما ایران و متحد او حزب الله، لبنان، علناً از حملات حماس تمجید کردند.

 

به گزارش رویترز، توجه بازار به احتمال دخالت ایران در این حملات معطوف شد که مقامات اسرائیلی پیشتر نسبت به آن هشدار داده‌اند.

 

ویوک دهار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع استرالیا در یادداشتی گفت: «این درگیری‌ها زمانی تأثیری پایدار و معنادار بر بازارهای نفت خواهد داشت که عرضه یا حمل و نقل نفت به طور مداوم کاهش یابد».

 

او افزود: «اگر کشورهای غربی رسما اطلاعات ایران را به حمله حماس مرتبط کنند، عرضه و صادرات نفت ایران با خطرات منفی قریب‌الوقوعی مواجه خواهد شد».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا