جهان

جو لیبرمن، سناتور سابق و رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» درگذشت

جو لیبرمن، سناتور سابق ایالات متحده و نامزد معاون ریاست جمهوری حزب دموکرات، چهارشنبه، هشتم فروردین، در سن ۸۲ سالگی در نیویورک درگذشت.

خانواده آقای لیبرمن در بیانیه‌ای که در شبکه سی‌بی‌اس منتشر شده، علت مرگ او را عوارض ناشی از زمین خوردگی اعلام کرده‌اند.

او همچنین رئیس گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، سازمانی غیرانتفاعی بود که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

این سیاستمدار کهنه‌کار یهودی، از حامیان جدی اسرائيل در کنگره به شمار می‌رفت، هموار در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به تندی موضع‌گیری می‌کرد و مخالفت مذاکره با رهبران حکومت ایران بود.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته، لیبرمن حدود یک چهارم قرن سناتور ایالت کنتیکت بود و نخستین سیاستمدار یهودی بود که در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۰ به ال گور، نامزد حزب دموکرات پیوست.

او با آنکه دموکرات بود در چند موضوع مهم از جمله جنگ در عراق بر خلاف این حزب رای داد و در سال ۲۰۰۶ نیز هنگامی که قصد داشت برای آخرین بار نامزد سناتوری در کنگره شود، به صورت مستقل و بدون وابستگی حزبی در رقابت‌ها شرکت کرد و پیروز شد.

لیبرمن در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ نیز برخلاف موضع حزب دموکرات، به جای باراک اوباما از جان مک‌کین نامزد حزب جمهوری خواه حمایت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا