آذربایجانایران

حبس برادر جوان آذربایجانی که در زندان اهر بر اثر ضربات شلاق ماموران کشته شد

حکومت ایران برادر «هادی عطازاده» جوان آذربایجانی که به جرم مصرف مشروب، بر اثر ضربات شلاق ماموران کشته بود را به جرم دادخواهی، محاکمه و زندانی کرده است.

پرویز یاری، خبرنگار آذربایجانی در توییترش (لینک) در این باره نوشت: «هادی عطازاده را یادتان هست؟ جوانی که به جرم مصرف مشروبات الکلی بازداشت و پس از اجرای حکم شلاق در زندان اهر کشته شد! امروز مطلع شدم، ج.ا سال گذشته، برادر هادی را به جرم دادخواهی به زندان محکوم کرده و قاسم عطازاده را ۹۱ روز در زندانی حبس کرده که برادرش در آنجا به قتل رسیده بود!»

پرویز یاری افزوده: «سال گذشته، دادگاه انقلاب اهر، قاسم عطازاده را به اتهام “نشر اکاذیب” به ۹۱ روز زندان محکوم کرد. آقای عطازاده پس از تحمل دوران محکومیت از زندان اهر آزاد شده است.»

هادی عطازاده جوان تورک آذربایجانی ساکن اهر به دلیل مصرف مشروب توسط ماموران امنیتی ایران دستگیر شد و مسئولان قضایی ایران وی را به شلاق و زندان محکوم کردند. این جوان روز دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰ پس از اینکه ماموران اجرای احکام دادگستری اهر او را شلاق زدند، جان خود را از دست داد.

قاسم عطازاده، برادر هادی، در آن زمان در مصاحبه با صدای آمریکا گفت:« همبندی هادی در زندان اهر به ما گفتند هادی را بردند شلاق زدند، زمانیکه آوردند بر اثر شلاق زدن و اهانت هایی که به وی کرده بودند، بسیار بدحال شد و می گفت قلبم دارد می گیرد! ما هم به مسئولان زندان اطلاع دادیم که هادی در حال مرگ است او را به بیمارستان ببرید. اما آنها گفتند هادی چیزیش نیست دارد ادا درمی آورد! پس از اینکه حال هادی وخیم تر شد مسئولان زندان گفتند ما او را بیمارستان می بریم اما فردا متوجه شدیم دست و پایش را بسته و به قرنطینه زندان انداخته اند و در آنجا جان باخته است.»

مجازات شلاق در دادگاه‌های ایران در حالی صادر و اجرا می شود که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا