جهان

حضور بی‌سابقه نظامی چین در مرزهای تایوان

دولت تایوان از حضور بی‌سابقه هواپیماها و کشتی‌های جنگی چینی در نزدیکی مرزهای این کشور خبر داد. در مقابل تهدیدات چین، ارتش تایوان اقدام به شلیک گلوله‌های منور اخطار کرده است.

چین مانور بزرگ نظامی‌اش در اطراف جمهوری دموکراتیک تایوان را روز شنبه ۶ اوت هم ادامه داد.  جیسون وو، وزیر خارجه تایوان تحرک نظامی چین را محکوم کرد و گفت: «این تنش‌ها و تهدیدات خطرناک نظامی، صلح و ثبات در منطقه را از بین می‌برد.»

ایالات متحده امریکا نیز واکنش چین به دیدار نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان این کشور از تایوان را به عنوان “اقدامی غیرمسئولانه” ارزیابی و تصریح کرد که قطع گفت‌وگوهای چین با آمریکا حتی بر سر موضوع حفاظت از محیط زیست باعث تاسف در عرصه بین‌المللی است.

هواپیماهای جنگی، پهپادها و کشتی‌های جنگی چین در حال برگزاری رزمایش هستند. به گفته وزارت خارجه تایوان تنها روز گذشته (جمعه ۵ اوت) ارتش آزادیبخش خلق چین با رکوردی بی‌سابقه ۶۸ جت جنگنده  و ۱۳ کشتی جنگی را در نزدیکی آب‌های سرزمین تایوان مستقر کرد.

بسیاری از این جنگنده‌ها مرز غیررسمی اما توافق‌شده میانی در آبراه تایوان که چین را از این کشور جدا می‌کند، رد کرده‌اند.

آزمایش موشکی به سمت تایوان

چین در این رزمایش نظامی، همچنین ۱۱ موشک بالستیک به سمت تایوان شلیک کرده است. بر اساس برخی گزارش‌ها یکی از این موشک‌‌‌‌ها بر فراز تایپه، پایتخت تایوان پرتاب شده است.

پنج فروند از این موشک‌های بالستیک نیز در نزدیکی منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمدند که به عنوان هشداری به توکیو برای دور ماندن از درگیری تعبیر شده است.

چین روز یک‌شنبه هفته گذشته ۳۱ ژوئیه این مانور نظامی را در واکنش به دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان آغاز کرد. این اولین دیدار یک مقام سطح بالای دیپلماتیک آمریکایی از تایوان در ربع قرن گذشته بود. چین از این ملاقات عصبانی است چرا که تایوان را بخشی از خاک خود و نه یک کشور مستقل می‌داند و به همین دلیل ارتباطات رسمی سایر کشورها با تایوان را به شدت رد می‌کند. تایوان اما مدت‌هاست که خود را کشوری مستقل می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین هشدار داده بود که دیدار پلوسی از تایوان را بهانه‌ای برای تشدید تنش در منطقه نکند. به گفته او، پکن در سال‌های گذشته “اقدامات بی‌ثبات‌کننده و بالقوه خطرناک زیادی را در رابطه با تایوان” انجام داده است.

بلینکن در ادامه با اشاره به مانور نظامی چین و آزمایش موشکی این کشور در نزدیکی تایوان گفته تغییر وضعیت کنونی در تنگه تایوان از سوی چین است و نه ایالات متحده. وزیر خارجه آمریکا از یک “عدم تناسب کامل” میان دیدار صلح‌آمیز پلوسی از یک سو و مانور نظامی مخاصمه‌آمیز چین از سوی دیگر سخن گفته است.

پهپادهای چینی بر فراز تایوان

ارتش تایوان گزارش داده که شامگاه جمعه ۵ اوت برای دومین بار پهپادهای چینی در نزدیکی جزیره کین‌من دیده شدند. این جزیره تنها ۱۰ کیلومتر با بندر شیامن در ساحل چین فاصله دارد. پس از دیده شدن اشیای پرنده ناشناس، در جزیره کناری کین‌من به نام ماتسو، ارتش تایوان گلوله‌های منور اخطار شلیک کرده است.

گمان زده می‌شود که این تمرین‌های نظامی در سطح دریا و هوا به منظور آمادگی برای یک تهاجم احتمالی انجام می‌‌شوند.

چین در واکنش دیگری به سفر پلوسی به تایوان، گفت‌وگوهایش با آمریکا درباره وضعیت اقلیمی و محیط زیست و همکاری از طریق کانال‌های گوناگون نظامی را متوقف کرده است، از جمله گفت و گو درباره موضوعاتی چون مبارزه با جرائم و قاچاق و بازگرداندن مسافران غیرقانونی همگی از دستور کار چین خارج شده‌اند.

هم‌زمان پکن تحریم‌هایی را علیه نانسی پلوسی و اعضای خانواده‌اش اعمال کرده است. چین پلوسی را متهم کرده که در امور داخلی این کشور “به طور جدی مداخله” کرده است. دولت ایالات متحده تمامی این اقدامات را “واکنش‌های خارج از اندازه” دانسته است.

دویچه وله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا