ایرانجهان

حمایت‌های جهانی از خیزش انقلابی مردم ایران و ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از اعدام معترضان

همزمان با تشدید سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه خیزش انقلابی مردم ایران، حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایران در حال گسترش است و موضع‌گیری‌ها و تلاش‌های جهانی برای مقابله با خطر اعدام معترضان زندانی ادامه دارد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییتی نوشت: «ده‌ها ایرانی به دلیل شرکت در اعتراضات در خطر اعدام قرار دارند. بسیاری از آنها می‌گویند برای اعتراف اجباری تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و در دادگاه‌های انقلاب که اجازه انتخاب وکیل به آنها نمی‌دهند، به جرایم مربوط به امنیت ملی متهم شده‌اند.»

باب منندز، سناتور جمهوری‌خواه، نیز گفت: «حمایت بین‌المللی از اعتراضات ایران همچنان در حال افزایش است. مفتخرم که در کنار جهانیان در کنار معترضان ایرانی برای «زن، زندگی، آزادی» ایستاده‌ام و صدای آنها را منعکس کرده‌ام.»

در همین حال، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، رضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور، را در اعتراض به اقدامات «غیرقابل پذیرش» حکومت ایران در سرکوب خیزش مردم، احضار کرد. قرار است سفیر جمهوری اسلامی چهارشنبه به این وزارت‌خانه برود.

از سوی دیگر، گروهی از ایرانیان مقیم آلمان شامگاه سه‌شنبه مقابل وزارت خارجه این کشور تجمع کرده و نام مهسا امینی و کشته‌شدگان و اعدام‌شدگان اعتراضات سراسری را فریاد زده و از معترضان در ایران حمایت کردند.

در فرانسه نیز، درپی کارزاری که ایرانیان و کنشگران این کشور برای حمایت از معترضان زندانی برپا کرده‌اند، تا کنون ۱۰۹ نماینده مجلس ملی و سنای این کشور کفالت سیاسی ۹۱ معترض زندانی را بر عهده گرفتند. ۵۸ نفر از این زندانیان در معرض خطر اعدام هستند.

ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی، نیز با بازنشر عکس ترانه علیدوستی نوشت: «به تمام هنرمندان ایران، زنان و مردانی که زندانی شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند فکر می‌کنم. شرم بر اعدام‌های حکومت ایران. شرم بر نبود رحم و شعور، شرم. ایران در حال زایش دورانی جدید است و بازگشت به قبل وجود ندارد.»

بینوش افزود: «نیروی شرم‌آور هرگز پیروز نخواهد شد، هوش پیروز می‌شود و ایران پر از انسان‌های باهوش و تحصیلکرده و بی‌اندازه شجاع است. ما نظاره‌گر شماییم. ما از مبارزه شما آگاهیم. ما فراموش‌تان نمی‌کنیم.»

این بازیگر فرانسوی گفت: «چقدر طول می‌کشد تا نیاز دیوانه‌وار یک مرد به قدرت، بازی‌هایی را که به قیمت جان مردان و زنان تمام می‌شود، متوقف کند؟ آزادی برای زنان در ایران. آزادی و حق انتخاب برای زندگی.»

در همین حال، واکنش‌ها به خودکشی یک دانشجوی ایرانی در فرانسه در اعتراض به خیزش انقلابی مردم ایران، ادامه دارد.

دادستان‌های شهر لیون فرانسه از آغاز تحقیق و تفحص درباره خبر خودکشی این دانشجوی ۳۸ ساله ایرانی که محمد مرادی نام دارد خبر دادند.

مرادی پیش از این اقدام در ویدیویی اعلام کرده بود برای جلب توجه کشورهای اروپایی و غربی به سرکوب اعتراضات در ایران اقدام به خودکشی می‌کند.

نیروهای امداد پیکر محمد مرادی را در کناره رودخانه رون در شهر لیون پیدا کردند، اما تلاش‌ها برای احیای او نتیجه نداد.

پس از انتشار خبر جان‌باختن محمد مرادی، گروهی از ایرانیان و کنشگران در شهر لیون فرانسه به یاد او در کنار رودخانه رون در این شهر تجمع برگزار کردند و در میان این رودخانه گل پرتاب کردند.

حامد اسماعیلیون در واکنش به خبر خودکشی این دانشجوی ایرانی گفت: «مرگ می‌تواند یک راه مبارزه باشد، مرگ می‌تواند یک انتخاب باشد، اما ما امروز بیش از همیشه امیدواریم. سخت و طولانی‌ست اما شدنی‌ست. کاش پیش از این تصمیم می‌توانستم با تو حرف بزنم و به تو بگویم ما شکست‌شان می‌دهیم. حیف از جان عزیز تو.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا