جهان

حملات روس‌ها به کی‌یف و لویو و پیشروی در ویرانه‌های ماریوپل

در پی غرق شدن رزم‌ناو روسی توسط دو موشک «نپتون» اوکراین، روسیه مناطق غرب اوکراین را هدف حملات هوایی قرار داده و به شدت حملات خود در شرق این کشور افزوده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که جنگنده‌های روسی روز شنبه ۲۷ فروردین شهر لویو در نزدیکی مرز لهستان را مورد حمله قرار دادند و شهرهای کی‌یف و خارکیف نیز هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفتند.

نظامیان روسی با افزایش شدت حملات در ماریوپل، شهری که از روزهای ابتدایی جنگ تحت محاصره و بمباران شدید نیروهای روسی بوده، پیشروی‌هایی در آن داشته‌اند.

روسیه می‌گوید روز جمعه کارخانه عظیم فولاد ایلیچ را در این منطقه تسخیر کرده است. اوکراین نیز می‌گوید نیروهای نظامی این کشور در ویرانه‌های ماریوپل مستقر شده و کنترل دیگر کارخانه فولاد این منطقه، آزووستال، را در دست دارند.

طی دو هفته گذشته نیروهای روسی با شکست در اشغال کی‌یف و مناطق غربی، تمرکز خود را بر تصرف مناطق شرقی اوکراین، خصوصا ماریوپل گذاشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین نیز از افزایش شمار نظامیان روسیه در منطقه ماریوپل و تشدید حملات آنها خبر داده است. وی همچنین از مقاومت نظامیان اوکراینی مقابل پیشروی روس‌ها در منطقه دونباس در شرق کشور خبر داده است.

فرماندار لوهانسک، دیگر شهر شرقی اوکراین نیز از «جمع‌آوری ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در مرزها برای آغاز تهاجمی وسیع» به این شهر خبر داده است. وی گفت نیروهای روسی فقط منتظر شرایط هوایی بهتر هستند تا به طور همزمان به مناطق لوهانسک و دونتسک حمله کنند.

کارشناسان پزشکی قانونی فرانسه در حال نقش قبر قربانیان بوچا

پلیس اوکراین: اجساد بیش از ۹۰۰ شهروند غیرنظامی در منطقه کی‌یف کشف شد

در این میان، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور یک مرکز تعمیر تانک در کی‌یف و یک مرکز تعمیر ادوات جنگی را در شهر میکولائیف، واقع در جنوب اوکراین مورد حمله قرار داده‌اند.

رویترز می‌نویسد صدای انفجار و دود غلیظ از منطقه دارنیتسکی در حومه شرقی پایتخت بلند شده است. شهردار کی‌یف نیز از کشته شدن حداقل یک نفر خبر داده است.

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید جنگنده‌های روسی از بلاروس به پرواز درآمده و شهر لویو را مورد حمله موشکی قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، سامانه‌های دفاعی اوکراین چهار موشک روسی را ردیابی و منهدم کرده‌اند.

فرماندار خارکیف نیز اعلام کرده است حداقل یک نفر در حملات موشکی روز شنبه روسیه به این شهر کشته شده و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

روسیه بعد از تایید غرق شدن رزم‌ناو «مسکوا» در دریای سیاه، روز جمعه گفته بود حملات دوربرد خود را به تلافی «عملیات‌های تروریستی و تخریبی اوکراین» شدت خواهد داد.

روسیه بر خلاف واشینگتن و کی‌یف، مدعی است که رزم‌ناو «مسکوا» توسط موشک‌های اوکراین هدف قرار نگرفته و علت غرق شدن آن، آتش‌سوزی در انبار مهمات بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا