ایرانخاورمیانه

حمله به کشتی باری در سواحل هند؛ وزارت دفاع آمریکا: پهپاد از ایران شلیک شده بود

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز شنبه دوم دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پهپاد که از خاک ایران شلیک شده بود، یک کشتی حامل محصولات شیمیایی را در سواحل هند هدف حمله قرار داد.

در بیانیه سخنگوی پنتاگون آمده است: «کشتی «کم پلوتو» یک تانکر حامل محصولات شیمیایی با پرچم لیبریا، متعلق به ژاپن که توسط هلند اداره می‌شود، حدود ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی در اقیانوس هند، در ۲۰۰ مایل دریایی از سواحل هند، توسط یک پهپاد انتحاری مورد اصابت قرار گرفت

سخنگوی پنتاگون تاکید کرده است: «این پهپاد تهاجمی از خاک ایران شلیک شد.»

طبق این گزارش، این حمله باعث بروز آتش‌سوزی در کشتی «کم پلوتو» شد که توسط خدمه خاموش شد. در این حمله به خدمه این کشتی نیز آسیبی وارد نشد.

در این بیانیه همچنین آمده است، در زمان حمله به کشتی «کم پلوتو» هیچ کشتی نظامی آمریکایی در منطقه حضور نداشت. این کشتی هم اکنون به سوی مقصدی در هند در حرکت است و ارتش آمریکا با آن به طور مداوم در تماس است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز در خصوص مالکیت این کشتی نوشته است، کم پلوتو متعلق به شرکت ژاپنی «ریو بریلانت» است و توسط شرکت هلندی تانکرهای شیمیایی «اِیس-کوانتوم» اداره می‌شود که با ایدان اوفر، غول کشتیرانی در اسرائیل، ارتباط دارد.

ایران در سال‌های گذشته متهم شده بود که به کشتی‌های تجاری حمله کرده است، اما این نخستین باری است که از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری آمریکا مستقیما تهران را به حمله به کشتی‌های تجاری متهم می‌کند.

شبه‌نظامیان حوثی یمنی از چند هفته پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه در غزه منجر شد، کشتی‌رانی در آب‌های دریای آزاد به‌ویژه در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را با تهدید روبه‌رو کرده، تا حال یک کشتی را ربوده و درصدد تسلط بر شمار دیگری از کشتی‌های اروپایی و ژاپنی برآمد‌ه‌اند، اما تاکنون ناکام شده‌اند.

در همین زمینه، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دست داشتن جمهوری اسلامی در حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ را رد کرد.

علی باقری کنی روز شنبه، دوم دی‌ماه، به سوال خبرگزاری مهر درباره گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا از کمک ایران به موقعیت‌یابی کشتی‌ها توسط حوثی‌ها گفت: «مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند

کاخ سفید روز جمعه گفت که ایران در برنامه‌ریزی برای حملات حوثی‌ها و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ «کاملاً نقش دارد» و اطلاعاتی که برای حمله به این کشتی‌ها در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، کلیدی است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، اضافه کرد که نقش ایران در این رویدادها همسو با «حمایت مادی طولانی‌مدت» این کشور از حوثی‌ها و «تشویقشان به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه» است.

همزمان مقامات امنیتی غربی و منطقه‌ای روز جمعه به روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گفته بودند نیروهای جمهوری اسلامی علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی مانند موشک و پهپاد به شبه نظامیان حوثی یمن، اطلاعات امنیتی را به طور زنده در اختیار این شبه نظامیان می‌گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا