ایرانخاورمیانه

حمله موشکی به پالایشگاه نفت اربیل: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران عامل حمله معرفی شدند

در پی اصابت شش موشک شلیک شده از استان نینوا به پالایشگاه شرکت «کار گروه» و اطراف آن در شمال اربیل، شورای امنیت اقلیم کردستان عراق در اقدامی کم‌سابقه گروه عصائب اهل حق و تیپ ٣٠ حشدالشعبی، از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، را تروریست خواند و آنها را مسئول حملات یکشنبه شب اعلام کرد.

سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ساعات اولیه یکشنبه شب دست‌کم شش موشک به سوی شهرک خبات در استان اربیل شلیک شد. این سازمان افزود که هدف این حمله موشکی که از استان نینوا انجام شد پالایشگاه نفت کورگوسک بوده است.

امید خوشناو، استاندار اربیل، پس از حضور در محل وقوع انفجارها، گفت این حملات توسط شبه‌نظامیان و با موشک انجام گرفته است و نه راکت.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق، عاملان حمله شکنبه شب گروه‌های مسلح قانون شکن خواند و گفت که هدف حمله آنها یک پالایشگاه نفتی در بخش خبات در اربیل بوده که خسارت‌هایی نیز به دنبال داشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از نیروهای امنیتی عراق گزارش داد که در حمله موشکی یکشنبه شب به اربیل، یکی از مخازن اصلی پالایشگاه نفت کورگوسک دچار آتش‌سوزی شد.

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق نیز تایید کرد در جریان این حملات، بخشی از یک پالایشگاه متعلق به شرکت «کار گروه» مورد اصابت قرار گرفته و خساراتی به یکی از انبارهای آن وارد شده اما آتش‌سوزی کنترل شده است.

شرکت «کار گروه» که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند متعلق باز کریم برزنجی، سرمایه‌دار کرد، است که پیشتر در بامداد یکشنبه ۲۲ اسفند ماه نیز سپاه پاسداران با شلیک موشک بالستیک از داخل خاک ایران ویلای او را در اربیل هدف قرار داده بود.

پالایشگاه نفت کورگوسک که در حمله یکشنبه شب، یازدهم اردیبهشت، هدف قرار گرفت، حدود یک ماه قبل در هفدهم فروردین نیز از استان نینوا مورد حمله راکتی قرار گرفته بود و بنابر اعلام سازمان ضد تروریسم اقلیم کردستان در جریان آن حمله سه راکت کاتیوشا به این پالایشگاه اصابت کرده بود.

در همین حال، شورای امنیت اقلیم کردستان در اقدامی کم سابقه ضمن «تروریست» خواندن گروه‌های عصائب اهل الحق و تیپ ٣٠ حشدالشعبی، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، تاکید کرد: مسئولیت حملات به منطقه خبات اربیل بر عهده این گروه‌های تروریستی است و آنها تاوان این اقدام خود را خواهند داد.

مقام‌های اقلیم کردستان گفتند که این چندمین بار است کە از یک منطقه مشخص در منطقه استان نینوا که محل استقرار پایگاه گروه عصائب اهل حق و پایگاە تیپ ٣٠ حشدالشعبی است به اربیل حمله راکتی و موشکی شده است.

همزمان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، ساعتی پس از وقوع این حمله، در تماسی تلفنی با مسعود بارزانی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان، حمله موشکی یکشنبه شب را «حمله بزدلانه» خواند و گفت که عاملان این حمله تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا