ایران

حمله گروه «جیش‌العدل» به سه مقر نظامی بلوچستان؛ ۵ نیروی حکومتی کشته شدند

گروه مسلح «جیش‌العدل» بامداد پنجشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد که در یک «عملیات زنجیره‌ای» در جنوب استان سیستان‌ و‌ بلوچستان، مقر فرماندهی سپاه در راسک را به محاصره خود درآورده و به مقر سپاه و یک کلانتری شهر چابهار حمله کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با تایید این حمله در یک مصاحبه تلویزیونی از کشته شدن پنج نفر از نیروهای حکومتی در درگیری با گروه جیش‌‌العدل خبر داد و اعلام کرد که اوضاع «تحت کنترل» است و گروه مهاجم هم دستکم هشت نفر تلفات داشته‌اند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد به نقل از منابع خبری «جیش العدل» مدعی شد که درگیریها بین نیروهای نظامی با افراد جیش‌العدل در شهرهای چابهار و راسک با گذشته بیش از دو ساعت، همچنان ادامه دارد.

گروه مسلح جیش‌العدل همچنین در کانالهای تلگرام و وب‌سایت خود ادعا کرد که مقرهای سپاه پاسداران در راسک و چابهار و یک کلانتری و اداره آگاهی این شهر را تصرف کرده و بر انبار تسلیحات آنها مسلط شده است.

اما علیرضا مرحمتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ورود نیروهای جیش العدل به مقر سپاه در راسک را تکذیب کرد و افزود: نفرات این گروه در شهرستان راسک طی حمله مسلحانه، قصد داشتند وارد مقر سپاه شوند که با تبادل آتش نظامیان، ناموفق بودند اما درگیری در این منطقه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاریهای داخلی هم خبر دادند که «عباس میر» جانشین کلانتری ۱۱ چابهار که در درگیری با نیروهای جیش العدل مجروح شده بود، ساعاتی بعد جان باخت.

تصاویر دریافتی نیز از پرواز پهپادهای گشتی بر فراز منطقه درگیری حکایت دارد.

مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که «جیش العدل» در پاکستان پناه می‌گیرد و از خاک آن کشور برای حمله به داخل ایران استفاده کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در گزارشی با «سرسام‌آور» خواندن افزایش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران اعلام کرد اقلیت بلوچ تنها حدود ۵ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، اما ۲۹ درصد (۱۳۸ نفر) از اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ به آنها اختصاص داشته است.

مقامات مذهبی سیستان و بلوچستان از جمله مولوی عبدالحمید، پیشوای اهل سنت این استان بارها از مقامات ایران خواسته‌اند بدون نگاه تبعیض‌آمیز، برای رفع محرومیت، فقر و بیکاری مردم این استان برنامه‌ریزی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا