خاورمیانه

حوثی های یمن با پهپاد و موشک به تاسیسات غیرنظامی و نفتی عربستان حمله کردند

نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن روز یکشنبه ۱۷ اسفند با پهپاد و موشک تاسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.

از جمله تأسیساتی که مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته، تاسیسات نفتی آرامکو در راس تانورا است.

ریاض این حمله را، حمله ناموفق به امنیت انرژی جهانی توصیف کرد.

وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که این حملات خسارت جانی و مالی نداشته است.

وزارت دفاع عربستان نیز گفت که یک پهپاد مسلح را که از سمت دریا به سمت عربستان به پرواز در آمده بود، قبل از اصابت به هدف خود در محوطه ذخیره سازی نفت در راس تانورا، محل تصفیه خانه و بزرگترین تأسیسات بارگیری نفت دریایی در جهان، رهگیری و منهدم کرد.

این وزارتخانه ها اعلام كردند كه تركش‌های موشك بالستيك در نزديكي محوطه مسكوني در ظهران كه توسط شركت آرامكو، بزرگترين شركت نفتي جهان استفاده مي شود، سقوط كرد.

این حملات قیمت نفت برنت را به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رساند و به بالاترین قیمت از ژانویه ۲۰۲۰ رسید.

این تاسیسات در ساحل خلیج در آنسوی ایران، نزدیک عراق و بحرین واقع شده است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده را در خود جای داده است. یمن هزاران کیلومتر در جنوب غربی خلیج عدن قرار دارد.

سخنگوی وزارت انرژی عربستان در بیانیه ای گفت: “چنین اقدامات خرابکارانه ای نه تنها پادشاهی عربستان سعودی را هدف قرار می دهد، بلکه امنیت و ثبات منابع انرژی جهانی و در نتیجه اقتصاد جهانی را هدف قرار می دهد.”

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پیش از این گفته بود که دو موشک بالستیک شلیک شده به سمت جازان و ۱۲ پهپاد مسلح را که به “اهداف غیرنظامی” حمله کرده بودند، رهگیری کرده است.

این استان شرقی در عربستان، بیشترین تاسیسات تولید و صادرات آرامکو را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۹، این تاسیسات، که بزرگترین صادرکننده نفت جهان می‌باشد، مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گرفت که ریاض آن را متوجه ایران دانست.

یحیی سریع، سخنگوی گروه حوثی‌ها نیز روز یکشنبه گفت که این گروه “۱۴ پهپاد و ۸ موشک بالستیک را” به عربستان سعودی شلیک کرده است.

حوثی ها اخیراً حملات خود به عربستان سعودی را علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده و سازمان ملل متحد برای آتش بس و احیای مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به جنگ، شدت بخشیدند.

سرهنگ ترکی الملکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان و ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، در بیانیه ای گفت كه این وزارتخانه “تمام اقدامات بازدارنده لازم را برای حفاظت از سرمایه های ملی خود” انجام خواهد داد.

پیش از این، ائتلاف عربی هشدار داده بود كه “غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی در عربستان خط قرمز” هستند.

ائتلاف گفت که حوثی ها پس از اینکه از سوی آمریکا در ماه فوریه از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شدند، گستاخ‌تر شده‌اند.

هفته گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا در اولین اقدامات تنبیهی علیه این گروه توسط دولت جو بایدن در پی افزایش حملات به شهرهای عربستان و شدت گرفتن نبردها در منطقه مارب یمن، دو رهبر نظامی حوثی را تحریم کرد.

در ماه فوریه، جو بایدن حمایت ایالات متحده از عملیات ائتلاف بر علیه حوثی‌ها را متوقف كرد اما گفت كه کشورش به كمك به عربستان سعودی در دفاع از خود ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا