آذربایجانایران

خانه تاریخی خادم باشی اردبیل در آستانه تخریب و نابودی کامل

خانه تاریخی خادم باشی‌ در اردبیل‌ در پی بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی این استان در آستانه تخریب و نابودی کامل قرار گرفته است.

این‌ خانه تاریخی که‌ قرار بود توسط‌ میراث فرهنگی استان‌ اردبیل مرمت و بازسازی‌ شود، با برداشتن داربست‌ های نگه‌ دارنده‌ در قسمتهای‌ مختلف‌ آن، بخش هایی از‌ دیوارهای‌ خانه فرو‌ ریخته‌ و‌ در آستانه‌ تخریب کامل قرار دارد.

خانه‌ تاریخی‌ خادم‌ باشی‌ واقع در  محله «اۆچ‌ تۆکان» اردبیل که‌ قدمت‌ آن‌ به‌ اوایل دوران قاجار می رسد متعلق به خادم‌ بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است و به‌ همین دلیل با نام‌ خادم باشی شناخته می شود.

در توضیح معماری این بنای تاریخی گفته می شود: «دیوارهای بیرونی خانه با استفاده از کاهگل ساخته‌ شده و تنها در قسمت سردر و دیوارهای درونی طاق‌نماها آجر اجرا شده است. قسمت درونی بنا فاقد تزیینات است و در قسمت بیرونی «حسینیه» تزیینات نقاشی و ارسی به چشم می‌خورد که به دلیل آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند. همچنین در قسمت‌های خارجی «حیاط»، طاق‌نماها و تزیینات آجری خفته و راسته کار شده است. امروزه بخشی از خانه مخروب و متروک شده است و بخشی از بنا نیز در پی بی توجهی مسئولان‌ استانی‌ و‌ مدیران‌ میراث‌ فرهنگی‌ در‌ آستانه‌ تخریب کامل‌ قرار‌ دارد.»

خانه تاریخی خادم باشی در تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۳۸۳، با شماره ۱۱۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا