ایرانتحلیل و گزارشسیاست

خانواده مامور «اف‌بی‌آی» مفقود شده در ایران خبر درگذشت او را اعلام کرد

خانواده رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی و مامور بازنشسته اف‌بی‌آی که در سال 2007 در ماموریتی رسمی در ایران در جزیره کیش مفقود شده بود، در صفحه فیسبوک‌‌ خود خبر درگذشت او را اعلام ‌کرد.

خانواده لوینسون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علت مرگ لوینسون هنوز مشخص نیست، اما او پیش از شیوع کرونا فوت کرده است. خانواده لوینسون افزوده، اگر به خاطر اقدامات بی‌رحمانه رژیم ایران نبود، رابرت هم اکنون در کنار خانواده‌اش بود.

در این بیانیه آمده است: «آنها یک شهروند خارجی را ربودند و او را از ابتدایی‌ترین حقوق بشر محروم کردند. آنها مسئول مرگ او هستند.»

پاداش 20 میلیون دلاری ترامپ

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا دوشنبه 4 نوامبر 2019 پاداش هنگفتی بالغ بر 20 میلیون دلار در ازای اطلاعاتی درباره «رابرت لوینسون» مامور پیشین اف‌بی‌ای تعین کرد که در سال 2007 در ماموریتی رسمی در ایران ناپدید شد.

مقامات امریکائی پیش از این 5 میلیون دلار به عنوان جایزه تعیین کرده بودند که با احتساب مبلغ کنونی، این پاداش مالی مجموعا به 25میلیون دلار می‌رسد که برابر با پاداش تعیین شده قبلی از سوی دولت امریکا برای یافتن ابوبکر البغدادی است.

به گزارش پی‌بی‌اس نیوز، این در حالی است که دولت امریکا با بحرانی‌تر شدن روابط دو کشور در چهلمین سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران، تحریم‌های تازه‌ای علیه مسئولان عالی‌رتبه ایران به ویژه حلقه نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای وضع کرده است.

ناپدید شدن لوینسون

جایزه تعیین شده در ازای اطلاعات در باره لوینسون که با جایزه 25 میلیون دلاری قبلی برای سر البغدادی برابر بود، به عنوان اهرمی برای کمک به حل معمای ناپدید شدن لوینسون در نظر گرفته شده بود؛ به همان شکل که تحریم‌ها به مثابه وسیله‌ای برای اعمال فشار جدید بر ایران در ارتباط با پرونده‌های بزرگ از جمله پرونده بازداشت‌شدگان امریکائی در ایران است.

به گفته وزارت خارجه امریکا لوینسون از سال 2007 توسط رژیم ایران به گروگان گرفته شد ولی دولت ایران هیچگاه به بازداشت او اعتراف نکرد.

گفتنی است مقامات امریکائی پیشتر جایزه‌ای 5 میلیون دلاری از طرف اف‌بی‌ای به منظور پیدا کردن لوینسون مامور سابق خود در نظر گرفته بودند که اکنون این مبلغ به 25میلیون دلار رسیده و به شخص یا اشخاصی پرداخت خواهد شد که اطلاعاتی در مورد او را در اختیار مقامات آمریکایی قرار دهند.

درد و رنج خانواده ظرف 12 سال

در همین رابطه خانواده لوینسون بعد از تعیین مبلغ پاداش مالی یادشده طی بیانه‌ای اعلام داشت «اکنون چهلمین سالروز به گروگان گرفته شدن 52 امریکائی به مدت 444 روز است اما رابرت لوینسون 4624 روز است که در بازداشت بسر می‌برد.»

طولانی‌ترین دوران دستگیری

مجله تایم پیشتر در سال 2019 نوشت، لوینسون بیش از 12 سال است که در ایران در بازداشت به سر می‌برد که این امر موجب درد و محنت شدید همسر وهفت فرزندش شده ولی همسر او هنوز امیدوار است.

تایم افزاید دوران بازداشت لوینسون در ایران را طولانی‌ترین دوران بازداشت در تاریخ گروگان‌های امریکائی دانست که به گفته این روزنامه کره شمالی تا حدی تعامل مسامحه‌آمیزتری در مقایسه با ایران از خود نشان داده و در این اواخر سه امریکائی بازداشت شده را آزاد کرد.

پس از مرگ مشکوک لوینسون جسدش هنوز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است و هنوز مشخص نیست که قرار است جسد او برگردانده شود یا نه. خانواده لوینسون تاکید کردند که بقیه عمر خود را صرف دادخواهی برای کشته شدن رابرت لوینسون خواهند کرد و همه تلاش خود را می‌کنند تا مقامات ایران را به پای میز محاکمه بکشانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا