اقتصادایرانسیاست

خرازی: دولت چین تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام در توافق ۲۵ ساله دخالت داشته باشد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در باره توافق ۲۵ ساله ایران-چین گفت چین تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام در این توافق دخالت داشته باشد.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در اظهار نظری در باره توافق ۲۵ ساله ایران-چین گفت دولت چین تاکید داشت که نماینده‌ای از نظام در توافق ۲۵ ساله دخالت داشته باشد.

به گفته خرازی، در پاسخ به عدم اعتماد چینی‌ها به حسن روحانی، علی لاریجانی به عنوان مشاور علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی در ایران «چنین نقشی را ایفا کرد تا تداوم این همکاری مورد تاکید قرار گیرد.»

خرازی همچنین درباره این که «چرا متن کامل این سند منتشر نمی‌شود» گفت: “کشورهای دیگری نیز هستند که مشابه این سند را با چین امضا کرده‌اند و ابداً آن را منتشر نمی‌کنند، زیرا اسناد همکاری راهبردی مرتبط با امنیت ملی کشورهاست و این یک پروتکل جا افتاده است که کشورها چنین اسنادی را منتشر نکنند.”

پیش از این، سعید خطیب‌زاده،سخنگوی وزارت خارجه ایران، دلیل عدم انتشار مفاد این توافق را «خواست چین» اعلام کرده بود.

در پی امضای سند جامع همکاری‌های چین و ایران یا به عبارتی توافق ۲۵ ساله، که روز شنبه ۷ فروردین در پی سفر وانگ یی، وزیر خارجه چین به ایران، بین دو کشور امضا شد، انتقادات فراوانی به محرمانه بودن این سند شائبه‌دار مطرح شد.

ادعای خرازی در مورد عدم انتشار این گونه سندها از سوی کشورها دیگر به موضوع قرض-تله بر می‌گردد که چنین کشورهایی پس از انعقاد توافق‌نامه‌هایی مشابه با چین با آن روبرو شده‌اند.

این‌گونه که چین به کشورهای فقیر وام‌های کلانی می‌دهد. شرایط بازپرداخت این وام‌ها بسیار سخت هستند و بعد از ناتوانی کشورهای وام گیرنده در بازپرداخت وام‌ها چین این کشورها را مجبور می‌کند که دارایی‌ها و امتیازات استراتژیک‌شان را به پکن واگذار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا