ایرانخاورمیانهسیاست

خطیب‌زاده: فرمانده نیروهای ایران در سوریه اخراج نشده است

سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۲۴ آبان، در واکنش به انتشار گزارشاتی مبنی بر اخراج فرمانده نیروهای ایران در سوریه گفت این فرمانده اخراج نشده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دوشنبه ۲۴ آبان، در نشست هفتگی خود در واکنش به انتشار گزارشاتی مبنی بر اخراج فرمانده نیروهای ایران در سوریه توسط بشار اسد، با نسبت دادن این گزارشات به «خبرسازی رسانه‌های اسراییلی»، مدعی شد: «روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف دارای لایه‌های عمیقی است و این روابط در سطح راهبردی دنبال می‌شود.»

خطیب‌زاده همچنین مدعی شد که «فرمانده نیروهای مستشاری ایران در سوریه در پایان دوره مأموریت موفق خود در سوریه مورد تقدیر وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و مدالی از سوی وزیر دفاع این کشور دریافت کرد.»

رسانه های اسرائیل اخیرا به نقل از شبکه الحدث گزارش کرده اند که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مصطفی جواد غفاری، فرمانده سپاهی نیروهای ایرانی در سوریه را از این کشور اخراج کرده است.

براساس گزارش شبکه خبری الحدث وابسته به شبکه العربیه، منابع نزدیک به بشار اسد از اقدامات غفاری ناراضی بودند و تا آن جا پیش رفتند که اقدامات او را “نقض حاکمیت سوریه” دانستند.

این منابع مدعی شدند غفاری با قاچاق کالا و ایجاد بازار سیاه سلاح مرتبط بوده است.

علاوه بر این، این شبکه خبری همچنین گفته است که سوری ها، ایرانی ها را به دلیل سوء استفاده از منابع طبیعی و اقتصادی سوریه به نفع خود و فرار از پرداخت مالیات به دولت سوریه متهم کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که فرمانده نیروهای ایرانی در سوریه، برخلاف دستورالعمل های سوریه، چندین حمله علیه نیروهای آمریکا و اسرائیل انجام داد که تقریبا به یک جنگ منطقه ای ناخواسته منجر شد، از جمله حمله به اهداف آمریکایی در ۲۰ اکتبر توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا