ایرانسلامتی و زندگی

خیز کرونای دلتا در شهرهای مختلف ایران؛ کندی واکسیناسیون و رونمایی هر روزه از یک واکسن

در حالی شهرهای مختلف ایران خبر از خیز کرونای دلتا می‌دهند که همزمان، هر روز یک نهاد نظامی یا بهداشتی خبر از رونمایی از واکسن خود می‌دهند.

در حالی استاندار تهران، بیمارستان امام رضا مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه علوم پزشکی زابل «از احتمال بروز خیز پنجم کرونا در تهران، مشهد، شیراز و بلوچستان» خبر می‌دهند که واسیناسیون عمومی در ایران به کندی انجام می‌شود؛ ولی هر روز یک نهاد حکومتی از واکسن کرونای خود رونمایی می‌کند.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران روز دوشنبه ۷ تیر، در جمع خبرنگاران گفت: «از هفته گذشته میزان بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده و علاوه بر آن شاهد افزایش بیماران بخش عادی و ویژه نیز هستیم که در مجموع این نشان می دهد کم کم وارد خیز پنجم می‌شویم.»

استاندار تهران در خصوص اعمال محدودیت‌ها با توجه به احتمال بروز خیز پنجم در تهران گفت: «شهرهایی که در وضعیت قرمز قرار گرفتند محدودیت‌ها در آنها اعمال خواهد شد و در سایر شهرستان‌ها نیز مقرر شده فرمانداران نسبت به تشدید نظارت‌ها اقدام کنند.

به گفته او هم اکنون شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرایط قرمز قرار دارند.

رزیتا خداشاهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا مشهد نیز با بیان اینکه گونه هندی ویروس کرونا موسوم به دلتا در مشهد درحال انتشار است، به ایسنا گفت: «تنها کشورهایی می‎‌توانند با آرامش از بحران کرونا عبور کنند که واکسیناسیون عمومی آنان انجام شده باشد. واکسیناسیون عمومی به این معناست که حدود ۷۵ درصد مردم واکسینه شوند.»

مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام «تکمیل ظرفیت تخت‌های کرونایی بیمارستان‌های شیراز»، گفت: «صدای موج پنجم شیوع کروناویروس به وضوح شنیده می‌شود.»

همچنین، هادی میرزایی، رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز با انتقاد از بی توجهی ادارات باتوجه به هشدارهای داده شده در خصوص عدم برگزاری مراسم‌ها و تجمعات، گفت: «با وجود اینکه هشدارهای لازم داده می‌شود ولی باز شاهد برگزاری مراسم‌های مناسبتی و یا مواردی از این قبیل هستیم که بی توجهی به این هشدارها باعث می‌شود تا باپیک‌های متعدد و خطر آفرین در جامعه مواجه شویم.»

از سوی دیگر، پس از آنکه ایران اعلام کرد که مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت را صادر کرده، مجوز واکسن پاستووک (واکسن کوبایی سوبرانا ۰۲) به زودی صادر می‌شود و واکسن اسپوتنیک ایرانی نیز رونمایی خواهد شد، همزمان سپاه پاسداران روز گذشته مدعی رونمایی از واکسن دیگری علیه بیماری کووید-۱۹ ساخته شده از سوی این نهاد شد.

گفتنی است که واکسن کووبرکت، تولید شرکت شفافارمند زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، در حالی مجوز گرفته است که هنوز نتایج آزمایش‌های بالینی (آزمایش روی انسان) آن منتشر نشده است و دو هفته پیش تنها پیش مقاله آزمایش حیوانی واکسن منتشر شد. به نظر می‌رسد ایران قصد دارد کار واکسیناسیون سراسری خود را با این واکسن انجام دهد.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز سه‌شنبه یک تیر، در جمع خبرنگاران گفت که از واکسن کرونا تولید شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی سپاه در روزهای آینده رونمایی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، تا امروز، دوشنبه ۷ تیر، یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۳۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که کمی بیش از ۱.۵ درصد جمعیت می‌باشد.

تا امروز مجموعاً ۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۵ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۲۸۶ مورد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا