ایرانجهان

دادستان تهران می‌گوید، دستور جلب دونالد ترامپ را صادر کردیم

دادستان تهران از شناسایی ۳۶ نفر از افرادی که در کشته شدن قاسم سلیمانی نقش داشتند، خبر داد و گفت برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر کردیم.

القاصی مهر دادستان تهران امروز دوشنبه ۹ خرداد با اعلام این خبر گفت ۳۶ نفر از افرادی که در کشته شدن قاسم سلیمانی، «مبادرت و آمریت داشتند،  توسط مقام قضایی برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است.»

به گفته دادستان این «دستور جلب» شامل «مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها» می باشد.

وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» عنوان کرد و افزود: «در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار دارد و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.»

در حمله پهپادی بامداد جمعه، ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ پهپادهای ارتش آمریکا به خودروی حامل «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس»، نائب رئیس سازمان حشد شعبی عراق در بغداد، دو شخصیت یاد شده به همراه برخی دیگر از عناصر وابسته به ایران کشته شدند.

دونالد ترامپ ضمن تأیید دستور حمله به قاسم سلیمانی، اعلام کرده بود که او به عنوان بزرگترین تروریست جهان مسئولیت کشته شدن شمار زیادی از مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را بر عهده داشت.

در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان بر اثر آنچه که ازدهام جمعیت عنوان شده ۶۲ نفرکشته و ۲۱۳ تن دیگر نیز مصدوم شدند.

فشردگی جمجمه، شکستن استخوان‌ها و خفگی از عوامل مرگ جان‌باختگان عنوان شد.

روزنامه شهروند روز یکشنبه ۲۰ بهمن در گزارشی از شکایت ۲۰ خانواده قربانیان مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان به قوه قضائیه خبر داد.

علی مطهری گفته بود که پنج نفر در جلسه شورای تأمین اعتراض کردند اگر جمعیت به این نقطه مشخص برسد تلفات خواهیم داشت چون عرض خیابان کم است اما چند نفر دیگر، قبول نکردند و گفتند ما اصرار داریم جمعیت را نشان بدهیم و باید شلوغی جمعیت چشمگیر باشد.

هنوز هیچ نهادی به‌طور رسمی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته‌است.

همچنین در عملیات حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق با عنوان «انتقام سخت» -که پیش از حمله از طریق سه کانال به آمریکایی‌ها اطلاع داده بود- پدافند ضد هوایی سپاه پاسداران پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین را هدف قرار داد.

این پرواز حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی و نیز شماری اتباع دیگر کشورها بود که همه آنها کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران پس از چند روز انکار و تهدید روزنامه نگارانی که به سقوط هواپیما مشکوک بودند مسیولیت ساقط کردن این هواپیمای مسافربری را پذیرفت و دلیل آن را خطای انسانی اعلام کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا