ایرانسیاست

خلبان ماهان‌: ۷ تُن بار ممنوعه و قاسم سلیمانی را به سوریه بردیم

یکی از خلبانان شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر گفت ۷ تُن بار ممنوعه را در حالی که قاسم سلیمانی را در کابین مخفی کرده بود، به سوریه برده‌ است.

به اساس خبری که روز پنجشنبه ۲۹ خرداد از سوی باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، کاپیتان امیر اسدالهی، خلبان ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر، حمل بار ممنوعه و مخفی کردن قاسم سلیمانی در کابین خلبان را در قالب یک خاطره اقرار کرده است.

بر اساس این بازگویی، امیر اسدالهی، خلبان ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر می‌گوید، خرداد سال ۹۲ با هفت تُن بار ممنوعه و ۲۰۰ مسافر که قاسم سلیمانی نیز یکی‌شان بوده به سمت دمشق پرواز می‌کرده‌اند که فرودگاه بغداد از او خواسته تا فرود بیاید.

این خلبان ماهان‌ایر می‌افزاید لباسهای «رحیمی مهندس پروازمان» را با لباس‌های قاسم سلیمانی عوض کرده و او را در کابین خلبان مخفی کردم و به کمک خلبان «امیر حسین وزیری» تأکید کردم که هیچ کس نباید در این کابین را باز کند.

آقای اسدالهی در ادامه می‌گوید که هنگام بازرسی هواپیما به یکی از مأموران عراقی دلار رشوه داده و او هم از بازرسی منصرف سده است.

خلبان ماهان‌ایر در پایان می‌گوید، وقتی که در فرودگاه دمشق پیاده شدیم قاسم سلیمانی پیشانی من را بوسید و گفت: «گرمن رئیس جمهور بودم مدال افتخار گردنت می‌انداختم.»

قاسم سلیمانی، فرمانده ابق سپاه قدس در تاریخ ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸، لحظاتی پس از ورود به فرودگاه بغداد و حین جابجایی با یک کاروان خودرو به همراه ابومهدی مهندس، جانشین فرمانده نیروهای شبه‌نظامی حشد شعبی، با شلیک  پهپاد آمریکایی کشته شد.

شرکت هواپیمایی ماهان ایر از سال ۲۰۱۱ به دلیل انجام حمل و نقل هوایی برای نیروی قدس سپاه و نیز حزب‌الله لبنان به مقصد سوریه به منظور حمایت از رژیم بشار اسد، تحت تحریم ایالات متحده  است.

دولت دونالد ترامپ، مدت هاست هواپیمایی ماهان را «حامی تروریسم» می خواند ولی تحریم این شرکت هوایی از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده بود.

ایالات متحده از تمامی کشورهای جهان خواسته که پروازهای ماهان‌ایر را تحریم کنند. چند کشور اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه و ایتالیا پروازهای ماهان را ممنوع کرده‌اند.

آمریکا می گوید شرکت هوایی ماهان با استفاده از هواپیماهای مسافربری خود سلاح و نفرات نظامی در منطقه خاورمیانه جابه‌جا می‌کند.

نصرت الله حسینی پور، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه، جا به جایی نیرو از طریق هواپیماهای ماهان را برای انتقال نظامی ها به سوریه تایید کرده بود.

هواپیمایی ماهان همچنین متهم است که با متوقف نکردن پروازهای چین موجب انتقال و انتشار ویروس کرونا در ایران و پس از آن در جهان شده است.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس ایران روز شنبه سوم اسفند مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کرد که هشدارها در مورد شیوع کرونا را جدی نگرفتند و در مورد مقابله به گسترش آن سهل‌انگاری کرده‌اند.

«موسسه خیریه مولی‌الموحدین علی ابن ابیطالب استان کرمان» مالک شرکت ماهان‌ایر است. حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ این شرکت را تاسیس کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا