جهان

دادگاه عالی اروپا حکم داد که ممانعت از راه اندازی «سوپر لیگ» برخلاف قوانین رقابت است

دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز پنجشبه ۳۱ آذر در حکمی اعلام کرد که فیفا و یوفا با ممانعت از تشکیل «سوپرلیگ» قوانین رقابت در این اتحادیه را زیر پا گذاشته‌اند.

این تصمیم در عمل زمینه را برای راه اندازی رقابت جداگانه‌ای بین باشگاه‌های فوتبال اروپایی خارج از چتر مدیریتی یوفا فراهم می‌کند.

باشگاه‌های اسپانیایی رئال مادرید و بارسلونا که از پیشنهاد دهندگان اولیه این طرح بوده و حتی پس از مخالفت سایر باشگاه‌ها به دفاع از آن ادامه داده‌اند، حکم دادگاه مالی اروپا را ستودند.

فلورنتینو پرز، مدیرعامل باشگاه رئال مادرید، گفت:«حق باشگاه‌ها برای پیشنهاد دادن و راه اندازی یک رقابت دیگر که ورزش ما را نوسازی و هواداران فوتبال در سراسر جهان را جلب کند کاملا به رسمیت شناخته شده است. امروز اروپای آزادی و همینطور فوتبال و فوتبال دوستان پیروز شده‌اند.»

راه اندازی «سوپر لیگ» که در ابتدا قرار بود فقط باشگاه‌های نخبه اروپایی در آن رقابت کنند در آوریل ۲۰۲۱ خبر‌ساز شد و با مخالفت شدید هواداران فوتبال به خصوص در انگلیس و آلمان مواجه شد. ۱۲ باشگاه در چندين کشور از آن حمایت کردند ولی به فاصله چند روز تمامی آنها منهای رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس از آن کناره گیری کردند. یوونتوس نیز سال گذشته از این طرح خارج شد.

تا عصر پنجشنبه ۳۰ آذر نیز هیچ باشگاه اروپایی رسما از سخنان مدیرعامل رئال مادرید حمایت نکرده است.

به رغم کناره گیری ۱۰ باشگاه از این طرح، رئال مادرید ابتدا در مراجع قضایی اسپانیا توانست براساس اصل رقابت آزاد مشروعیت این طرح را تائید کند و سپس این پرونده برای اظهار‌نظر نهایی به دادگاه عالی اروپا ارجاع شد.

دادگاه عالی اروپا در حکم خود تصریح :«مقررات فیفا و یوفا که تشکیل هر طرحی برای رقابت‌های فوتبال را مشروط به مقررات این دو نهاد می کند و یا از مشارکت باشگاه‌ها و فوتبالیست‌ها در رقابت‌های دیگر جلوگیری می کند غیرقانونی است. هیچ ضوابط مشخصی وجود نهدارد که ثابت کند مقررات فیفا و یوفا شفاف، بی‌طرفانه، متناسب و غیرتبعیض آمیز هستند.»

دادگاه عالی اروپا اذعان کرد که فیفا و یوفا از موقعیت انحصاری و مقررات خود برای تائید هر طرح و یا کنترل رقابت‌ها و مجازات باشگاه‌ها سوءاستفاده می کنند.

این نهاد درعین حال خاطر نشان کرد که هر چند مانع حقوقی برای راه اندازی «سوپر لیگ» وجود ندارد ولی به این معنا نیست که چنین رقابتی حتما باید تائید شود.

مدیر شرکت «مدیریت ورزشی آ ۲۲» که در حال حاضر مدیریت طرح «سوپر لیگ» را برعهده دارد گفت:«ما حق رقابت را به دست آوردیم. انحصار مطلق یوفا تمام شد. فوتبال آزاد است. تمامی باشگاه‌های اروپایی اکنون از خطر مجازات و جریمه رها شده و می توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»

او در پیامی که در یوتیوب منتشر شد افزود:«عضویت باشگاه‌ها در سوپر لیگ دائمی نخواهد بود و آنها می توانند به مسابقات معمول در چارچوب لیگ‌های کشوری ادامه دهند. مسابات سوپرلیگ» در روزهای وسط هفته برگزار می‌شود و در نتیجه روی زمانبندی مسابقات در لیگ‌های کشوری تاثیر نخواهد داشت.»

معدود باشگاه‌های طرفدار «سوپر لیگ» یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، را متهم کرده‌اند که با توسل به احاطه انحصاری خود بر رقابت‌های فوتبال در اروپا قوانین رقابت آزاد را نقض می‌کند.

یوفا سال گذشته بخشی از مقررات ناظر بر رقابت‌های باشگاهی را تغییر داده است.

این نهاد روز پنجشنبه در واکنش به حکم دادگاه عالی اروپا گفت:«با تغییراتی که سال گذشته در مقررات خود ایجاد کرده ایم اطمینان کامل داریم که مقررات جدید با تمامی قوانین اروپا انطباق دارد.»

در فوریه امسال، دو سال پس از طرح اولیه «سوپر لیگ»، مروجان آن چارچوب جدیدی را برای این رقابت اعلام کردند که به جای فقط ۱۲ باشگاه نخبه و مشهور دربرگیرنده حدود ۸۰ باشگاه از تمامی سطوح خواهد بود. روز پنجشنبه نیز اعلام شد که ۶۴ باشگاه فوتبال مردان و ۳۲ باشگاه فوتبال زنان به این رقابت دعوت خواهند شد.

فدراسیون باشگاه‌های فوتبال اروپا که دربرگیرنده تمامی باشگاه‌های مهم اروپایی است روز پنجشنبه بر مخالفت قاطع خود با راه اندازی «سوپر لیگ» تاکید کرد. این نهاد افزود:«جهان فوتبال دو سال پیش ایده سوپر لیگ را رد کرد و از آن زمان اصلاحاتی آغاز شده که اجرای آن ادامه دارد. تمامی دست اندرکاران و علاقمندان فوتبال در جهان در مخالفت با افراد معدودی که فقط منافع شخصی خود را دنبال می کنند متحد هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا