آذربایجانمحیط زیست

داغ بر تن «قره داغ» / داد از فقدان امداد

- طی دو روز گذشته بخش قابل توجهی از جنگل‌های «قره داغ» که یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره به شمار می‌آید در آتش سوخت و مسئولان می‌گویند برای مهار آتش باید تهران به داد منطقه برسد!

می‌گفتند هیچ‌چیز از دیدن خودروهایی که درختان قره داغ را حمل می‌کنند غمگین‌تر نیست، حالا می‌بینند که هست: سوختن بخش قابل توجهی از جنگل در طول دو روز.

این خبر در شبکه‌های اجتماعی توسط خود مردم منتشر شد. بسیاری افراد ابراز نگرانی کردند. دستگاه‌های متولی مثل مدیریت بحران، منابع طبیعی و محیط زیست هم همینطور. استاندار آذربایجان شرقی در گفتگویی گفت: مدیریت آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ اولویت است.

یک اولویت با دست‌های خالی. دستگاه‌های متولی گفتند و همچنان می‌گویند که امکانات لازم از جمله بالگرد برای اطفا حریق ندارند. قلی الله‌قلی‌زاده، نماینده خداآفرین در مجلس می‌گوید: بدون امداد هوایی امکان مهار آتش‌سوزی وجود ندارد.

 

«آیا جنگل‌ها جزو خاک این کشور محسوب نمی‌شوند؟»

«جنگل‌های قره داغ تکرار نشدنی اند، هرگونه اغماض در حفاظت از این جنگل‌ها نابخشودنی است.»  این را هم الله‌قلی‌زاده می‌گوید. البته قاسمی، مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی هم با او هم‌فکر است: جنگل‌های قره داغ جزو میراث ملی ماست.

بسیاری از فعالان محیط زیست در تبریز و استان آذربایجان شرقی از تعلل دستگاه‌های دولتی برای اعزام نیرو و تجهیزات به منطقه انتقاد کردند.

طبق قانون جامع اطفای حریق، تمام دستگاه‌های دولتی اعم از لشکری و کشوری موظف به اطفای حریق هستند و ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌هایی که ابزارها و امکاناتی در اختیار دارند، در زمان بحران باید وارد شوند.

خانه محیط زیست آذربایجان به بی‌توجهی دستگاه‌ها واکنش نشان داد: «آیا جنگل‌ها جزو خاک این کشور محسوب نمی‌شوند؟ فرض کنید دشمن حمله کرده است. چرا به یاری جنگل‌های سوخته قره داغ نمی‌شتابید؟»

برخی‌ها می‌گویند آتش‌سوزی از روز سه‌شنبه آغاز شده و برخی دیگر چهارشنبه را روز آغاز آتش‌سوزی قره داغ عنوان می‌کنند. در هر صورت این موضوع برای مسئولان ارشد آذربایجان شرقی عصر پنجشنبه جدی شد.

حالا، صبح روز جمعه اول شهریور، افراد حاضر در جنگل‌های قره داغ در نزدیکی خداآفرین می‌گویند آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که ظهر روز پنجشنبه محمدباقر هنربر، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی از اطفا حریق در جنگل‌ها خبر داده بود. گفته می‌شود وزش باد عامل شعله‌ور شدن آتش و تداوم آن است.

هنربر توضیح می‌دهد: براساس آخرین اخبار اعلامی، آتش جنگل‌های قره داغ به علت عدم همکاری سازمان‌های مستقر در تهران از ساعت ۱۴ بعد از ظهر پنجشنبه مجدد شعله‌ور شده است.

داد از فقدان امداد

او می‌گوید: هنوز میزان خسارت به جنگل های ارسباران برآورد نشده و تمام عوامل و مردم در منطقه حضور دارند تا آتش مهار و خاموش شود. هنربر ابراز امیدواری می‌کند که سازمان‌های مرتبط پای کار بیایند تا آتش هرچه زودتر خاموش شود.

در روزهای گذشته تعدادی از دوستداران محیط زیست و فعالان این حوزه برای اطفا حریق با «بیل و بیلچه» عازم منطقه شدند که برخی‌ها این اقدام را مایه شرمساری دستگاه‌های متولی عنوان کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا